ترامپ؛ کابوس ایران!

Kurd24

اگر چه دونالد ترامپ، تنها دو ماه دیگر در کاخ سفید دارد، اما هنوز خود را در شکل یک کابوس برای ایران نمایش می‌کند. زیرا؛

١- از طرفی به جنگ اقتصادی و اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌دهد، در این چهارچوب نیز اخیرا وزارت خزانه آمریکا چندین شخصیت و شرکت و موسسه ایرانی را تحریم کرد. تحریم‌ها به حدی فراگیر هستند که از راس قدرت تا ژنرال‌های سطح پایین سپاه پاسداران را در بر گرفته‌اند.

٢- از طرفی دیگر، برخی اخبار و اطلاعات حساس، فاش شده‌اند که نشان می‌دهند؛ ترامپ اسرائیل را برای زدن ضربه نظامی به ایران پیش از خروج نهایی‌اش از کاخ سفید، تشویق می‌کند. در این چهارچوب ترامپ برخی اطلاعات و طرح و گزینه برای زدن ضربه نظامی به پایگاه‌های موشکی و هسته‌ای ایران در دست دارد و در همین راستا در سمت تعدادی از ژنرال‌ها تغییرات ایجاد کرده و برخی از فرماندهان نظامی مخالف ایران را در صدر قرار داده است. این خطر زدن ضربه نظامی به ایران را افزایش داده است.

در مقابل، ایران نیز بی‌محابا نبوده، بلکه؛

١- ایران از طریق نیروهای نیابتی خود در عراق (به ویژه حشد الشعبی) پیام‌هایی برای ترامپ ارسال داشت، برای مثال شلیک اخیر ٧ راکت به منطقه سبز و سفارت آمریکا در بغداد، با این حملات راکتی ایران به ترامپ گفت:" مقابله به مثل خواهد کرد!".

٢- ایران می‌تواند از طریق نیروهای نیابتی خود در (یمن و سوریه و لبنان) برای تلاش‌ها و منافع آمریکا، مانع ایجاد کند. و این با هدف انتقام گرفتن از ترامپ و (سیاه نشان دادن دو ماه باقی‌مانده از حاکمیت وی بر کاخ سفید)، تا در روزهای پایانی ریاست خود به عنوان (رئیس جمهوری عاقبت به شر) معرفی شود. باید یادآور شوم که سرلشکر حسن سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، جدیدا گفت:" ایران برای دفاع از منافع خود به جغرافیایی مشخص محدود نشده است".

بر اساس این شواهد، انتظار می‌رود پیام‌های رد و بدل شده میان ایران و ترامپ، در مدت دو ماه آینده، فضایی خطرناک برای خاورمیانه ایجاد کنند.

اگر چه ترامپ هنوز خود را در مقابل جو بایدن برنده انتخابات می‌داند، اما در نهایت ناچار به قبول باخت خود خواهد شد، چرا که اسنادی که در مورد تقلب در انتخابات به دادگاه ارائه داده است به اندازه‌ای ضعیف هستند که نمی‌توانند سمت‌اش را در کاخ سفید حفظ کنند. با این حال او در اندک زمانی که در کاخ سفید برایش باقی مانده است، تلاش می‌کند به هر قیمتی که شده ماه عسل بایدن در کاخ سفید را به کام‌اش تلخ کند و از پیشبرد برنامه‌هایش برای ایران جلوگیری کند، به نحوی که بازگشت به برجام برای بایدن کاری آسانی نباشد. ترامپ در سال ٢٠١٦ میلادی برجام را بدترین توافق در تاریخ آمریکا نامگذاری کرد و در سال ٢٠١٨ یک‌جانبه از آن خارج شد.

 

کارُخ خُشناو

مدیر موسسه تحقیقاتی (کُرد – امریکا)