کوه‌ها و ایالات متحده دوستان کوردها هستند

Kurd24

زمان زیادی از ورود من به اربیل نگذشته بود که یک ضرب‌المثل قدیمی  کوردی را با اشاره به این‌که "کوردها می‌توانند روی دو دوست حساب کنند: کوه‌ها و ایالات‌متحده آمریکا" نقل‌قول کردم. اکنون‌که خدمت خود را به‌عنوان سرکنسول ایالات‌متحده در اربیل به‌پایان می‌رسانم، بیش از هر زمان دیگری بر این باورم که روابط ویژه‌ی میان ایالات‌متحده و مردم این اقلیم پایدار خواهد ماند.

دوستی ما از ده‌ها سال پیش آغاز شده است. هنگامی‌که در ماه آوریل در نزدیکی پارک مناره به مناسبت بزرگداشت سالگرد عملیات ایجاد منطقه‌ی امن سخن گفتم، به این موضوع می‌اندیشیدم که  پیروزی نظامی و بشردوستانه‌ی سی سال پیش روابط دوستانه‌ی ویژه‌ی میان مردمان ما را تقویت کرد و پایه‌های اقلیمی را گذاشت که برای گرامی داشتن آن آمده‌ام.

برای من مایه‌ی افتخار است که در سال گذشته نقش کوچکی در استحکام آن پایه‌ها داشته‌ام. علی‌رغم همه‌ی چالش‌هایی که همه‌گیری (کرونا) ایجاد کرد، ما موفق شدیم مقادیری آجر و ملاط به ساخت این بنا بیفزاییم تا رابطه‌ی ما قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود. ما تاریخ مشترک سی سال پیش را جشن گرفتیم، اما در ساخت تاریخ هم شرکت داشتیم. دولت من به شرکای کوردمان در جهت تجمیع نیروهای پیشمرگه تحت یک فرماندهی واحد کمک کرده است و ما در سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی ارائه کرده‌ایم. درنتیجه، پیشمرگه‌های شجاعی که به شکست داعش کمک کردند، اکنون جهت تضمین امنیت  برای نسل‌های آینده در موقعیت بهتری قرار دارند. نیروهای متحدتر پیشمرگه به معنای اقلیم کوردستانی قوی‌تر و عراقی بهتر است.

همکاران من در USAID  (اداره‌ی توسعه‌ی ملی آمریکا)، در رویارویی با بدترین بیماری همه‌گیر دوران مدرن، برای کمک به دولت اقلیم کوردستان در مبارزه با کووید-۱۹ وارد عمل شدند. ما آمبولانس‌ها و تجهیزات پزشکی را به مقامات بهداشتی در اربیل تحویل دادیم، بودجه‌ی ساخت سریع بخش ایزوله‌ی کووید را در دهوک را تأمین کردیم و در سلیمانیه کامیون‌های یخچال دار به مسئولان بهداشتی تحویل دادیم  تا در واکسیناسیون از آن‌ها استفاده بکنند. ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اهداکننده‌ی واکسن کرونا، در تحویل صدها هزار دوز واکسن به عراقی‌ها کمک کرده است. ما درزمینه‌ی اقتصادی، با "شرکت توسعه‌ی مالی آمریکا" همکاری کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در بخش نفت و گاز اقلیم کوردستان را تأمین کنیم. با "اتاق بازرگانی ایالات‌متحده" کمک کرده‌ایم تا از شرکت‌های آمریکایی جهت کمک به گشودن پتانسیل اقتصادی دولت اقلیم کوردستان دعوت نماید. ما چون‌که می‌دانیم یک بخش خصوصی پویا  موتور محرک تقویت امنیت و رفاه  است، از دهوک تا سلیمانیه، روحیه‌ی کارآفرینی جوانان منطقه را با سرمایه‌گذاری در مشاغل کوچک و متوسط تقویت می‌نماییم.

اگر تمدنی را بر اساس غنای هنر و تاریخش بسنجیم، پس کوردستان هم به‌اندازه‌ی دیگر سرزمین‌های این کره‌ی خاکی غنی است. ما از معبد لالش تا دروازه‌ی بادینان، از مقبره‌ی "ناحوم" تا آثار ناملموس موسیقی و ادبیات حضور داریم. من و همکارانم  این افتخار را داریم که با شرکای کورد و جمعی از معتبرترین مؤسسات جهان برای حفظ آثار ارزشمند اقلیم کوردستان همکاری می‌کنیم. بنابراین میراث فرهنگی کوردستان برای همیشه در دسترس نسل‌های آینده خواهد بود.

علیرغم موفقیت‌های بسیار و چالش‌های زیاد  باید به عوامل تهدیدکننده‌ی این نتایج مطلوب هم  اشاره کرد. تعهد دوطرفه‌ی ما به حقوق بشر حتی هنگام مواجهه با مشکلات اقتصادی هم باید همیشه قاطعانه باشد. تا زمانی که حقوق بشر در اقلیم کوردستان در اولویت باشد، الگویی برای همسایگان خود خواهد بود و اگر اقلیم کوردستان ازنظر سیاسی متحد باقی بماند، این الگو به چرای روشن تبدیل خواهد شد. یک اقلیم  کوردستان متحد برای مردم اقلیم کوردستان، برای عراق و برای جهان خوب است. من این مدت که در اینجا به عنوان یک دیپلمات کارکرده‌ام، هرگز مهمان‌نوازی صمیمانه‌ی میزبانان کورد خود را فراموش نخواهم کرد. درحالی‌که از دیپلمات‌ها خواسته می‌شود، بیشتر با ثروتمندان و صاحبان قدرت تعامل نمایند، اما من هرگز به‌اندازه‌ی وقتی‌که با مردم معمولی کوردستان صرف کرده‌ام با قدرتمندان و اغنیای این منطقه تعامل نداشته‌ام. "زۆر سوپاس"

از صمیم قلب می‌گویم، دلم نه‌تنها برای عظمت کوه‌های کوردستان بلکه  بیشتر برای عظمت مردم آن تنگ خواهد شد.

/ا.م