وجود کردستانی نیرومند بە نفع آمریکاست

Kurd24

هیچکس بدون اطلاع از عواقب خاتمە جنگی کە خود در آن شرکت دارد، بە پایان آن نمی‌اندیشد. پایان نامعلوم یک جنگ مثل آن است کە برای خروج از آن هیچ راهبردی نداشتە باشیم. اگر امکان پیروزی در راهبردی کە در پیش گرفتەایم اندک باشد، آن هم بی‌معنی بە نظر می‌رسد. پایان جنگی کە در آن ارزش اهداف بەدست آمده کمتر از هزینە آن باشد، نشانە آن است کە بعنوان بازنده بە خانه برگشتەایم. ادامە جنگ در حالی ارزش خود را دارد کە امکان برد درآن وجود داشته باشد.

در مورد جنگ داعش در عراق نیز دونالد ترامپ باید کاری انجام دهد کە رئیس جمهور قبلی انجام نداده است. باید با شفافیت اهداف بعد از جنگ موصل را تشریح نمودە و دلایلی برای اهمیت پیگیری این اهداف ارائە نماید. بخش اساسی این اهداف باید کردستانی مستقل و نیرومند باشد. کردستانی کە بغداد بر آن حاکمیت نداشتە و ایران هم اجازە بدهد خلع کنونی عراق را جبران نماید.

بغداد ازوقتی کە پیمان سایکس پیکو در سال ١٩١٦ امضا شدە و در پی آن فرانسه و بریتانیا هم همیشە در آنجا از قدرت کمی برخوردار بودە‌اند. رژیم کنونی عراق هم کە حیدر عبادی نخست وزیر آن است، با حکومت‌های پیش از آن تفاوت چندانی ندارد. رفتار این رژیم هم تنها عرض عضلات ایران است و بغداد نمی‌تواند وظایف مهم میهنی خود را انجام دهد. عراق نمی‌تواند از مرزهای خود حراست نماید و امنیت داخلی هم‌میهنان را تأمین کند. در پارلمان هم نمی تواند قانونی را تصویب نماید و تا کنون جلسات پارلمان با موفقیت تشکیل نشده‌اند. عراق نمی‌تواند خارج  از نفوذ مرجعیت شیعە دارای قوه قضاییە مستقل باشد.

همچنین عراق نتوانسته‌است بر اساس قانون اساسی درآمد‌ها و بودجە فدرال را تقسیم نماید. بغداد پایتخت کشوری است کە بە سوی اضمحلال پیش می‌رود. هیچ نشانەای وجود ندارد کە بغداد بعد از جنگ موصل بتواند همچون حکومتی مٶثر باقی بماند.

ایران هم قبل از سال ٢٠٠٦سیاست اعمال نفوذ در عراق و تشکیل هلال شیعه عراق و سوریە تا دریای مدیترانە را در پیش گرفتە است.

در سال ٢٠١٤ تهران با بهرە گرفتن از فتوای آیت‌اللە علی سیستانی سپاهی از میلیشیای شیعه در داخل عراق تأسیس کرد. این سپاە کە حشد شعبی نام دارد، شمار افراد مسلح آن بە ١١٠هزار مرد مسلح می‌رسد کە  از سوی ایران اداره و مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. حشد شعبی اکنون جایگاه ارتش عراق را گرفتە و بە مشکلی در برابر نخست وزیر هم تبدیل شدە است. عراق بدون حشد شعبی نمی‌تواند حملە بزرگی را انجام دهد. وقتی ارتش عراق بە سوی موسل پیشروی کرد، حدود ١٥ تا ٤٥ هزار جنگجوی حشد شعبی در نزدیکی این شهر مستقر شدند. 

اسم حشد شعبی مردم سنی داخل موصل و ترک‌های خارج شهر را دچار ترس و نگرانی کرده‌ است. ما سیاست امیدوارکنندەای را آزمایش کردەایم. ما نیروی کارای نظامی آمریکا در عراق را با نیروی نرم جایگزین کرده‌ایم. آمریکا و دیگران هزاران دلار در عراق مصرف کردەاند کە این کشور روی پای خود بایستد و آشتی هم‌میهنان و همسایەها تأمین گردد

این اهداف بە تراژیدی تبدیل شد و در نتیجە عراق بە کشوری بسیار ضعیف با خلع قدرت تبدیل شد کە اطراف آن پر از گرگ است.

آنچە در میان این رخدادها هنوز پابرجاست کردستانی است کە با همەی نواقص و ضعفهایی کە دارد، اما آنچە ما آرزو داشتیم کردها انجام دادەاند.

وقتی همپیمانان در سال ١٩٩١ با تعیین منطقه پرواز ممنوع صدام حسین را بە عقب‌نشینی واداشتند، مردم کردستان از این فرصت استفاده کردە و با قیام خود گرد وخاک نسل‌کشی را از خود دور کردند. ملت کرد در عراق صلح‌طب‌ترین و دمکرات ترین و از نزدیک‌ترین دوستان غرب هستند. این بخش خوب عراق بدون کم و کاستی نیستی، اما بە الگوی موفق بخش‌های دیگر این کشور تبدیل شده است. در این صورت بغداد می‌خواهد این بخش عراق را از بین ببرد. ما می‌توانیم این موضوع را فرامش کردە یا با نقشەای دیگر مستقیما بە کردستان کمک بکنیم کە بە آنچە شایستە آن  است تبدیل شود. در صورتی کە بە کمک کردستان بشتابیم، باید این حقیقت را دریافتە و بە آن باور دشته‌ باشیم کە کردستانی نیرومند جهت رسیدن بە اهداف و مافع آمریکا مارا یاری می‌دهد کە عبارتند از:

-‌ از بین بردن تشکیلات داعش

-‌ ازبین بردن ایدئولوژی جهادی‌ها

-‌ برقراری دوبارە توازن قوا در منتطقە خلیج

-‌ ازدیاد دوستان دمکراتیک در خلیج

-‌ تأمین منابع طبیعی ( نفت و گاز)

بدون کردها نمی‌توان داعش را از بین برد. هرچند جنگ کردها علیه داعش کاستی‌هایی هم داشتە‌ است، اما در این مصاف از دیگر گروه‌ها موفق‌تر بودە‌‌اند. کردها قابل اعتمادتر و تأثیرگزارترین مبارزان علیە داعش بودە و  بار اصلی جنگ با داعش بر دوش آنان بوده است. از روزی کە ارتش عراق از موصل فرار کرد، کردها پیشروی کردند و جنگ علیە داعش بر دوش کردها بود. کردها توانستند خاک خود را از داعش پاکسازی نمودە و شنگال و حومە آن را بە کنترل خود در بیاورند. کردها تا کنون توانستە اند از مناطق محافظت نمودە و وظیفە‌ای کە در جنگ موصل بە عهدە آنان است، بە خوبی بە انجام برسانند. ملت کرد نمی‌تواند و نمی‌خواهد در همە جبهه‌ها حضور داشته‌ باشد، اما می‌تواند در برابر داعش از مناطق کردستان حراست نماید.

شکست ایدئولوژی جهادی داعش با همکاری میانەروها امکانپذیر است. شکست ایدئولوژی داعش بە موفقیت اسلام سنی میانە‌رو در درازمدت مربوط است. آمریکا و غربی‌ها بە تنهایی نمی‌توانند نقش اساسی داشتە باشند، اما با حمایت از اسلام سنی میانە‌رو می‌توانند ایفای نقش نمایند. کردها بخش مهم اهل سنت را تشکیل می‌دهند کە مخالف تبدیل دین بە ایدئولوژی سیاسی بود‌ه‌اند

اگر در این مورد مدرک می‌خواهید با نگاە بە  نقشه عراق می‌بینید پرچم داعش در مناطقی بە چشم می‌خورد کە اکثریت ساکنان آن عرب سنی هستند. اما در مناطقی کە ساکنان آن از چند میلیون کرد سنی تشکیل شدە است، نفوذ جهادی‌ها در میان آنان بسیار اندک است. این هم چیز تازە‌ای نیست، کردها از سال ١٩٦٠ علیە گروههای اسلامی خارجی بودە و علیە آنان مبارزە کردە‌اند. باید درس خوبی از این بیاموزیم.

برقراری دوبارە توازن قوا در خلیج بە مفهوم بازادشتن ایران است نە کمک بە آن. بعد از عقب نشینی ارتش آمریکا از عراق، ایران همچون نیرویی غاصب  در منطقه خلیج خود را تحمیل کردە است. اکنون ایران در عراق، سوریە و بخشی از عربستان و جاهای دیگر نفوذ دارد. بغداد و جنوب عراق کە ٦٠% خاک عراق را تشکیل می‌دهد، در کنترل ایران است. قبل این هم میلیشیای شیعە عراق در مناطق تحت کنترل کردها بە نیابت ایران با نیروهای پیشمرگە جنگیده‌اند. 

همچنین دهها هزار میلیشیای شیعە در جنگ بازپس‌گیری موصل و کنترل مناطق مرزی عراق و سوریە حضور دارند کە اگر این روند متوقف نشود، تهران بە زودی یک پل زمینی را بە سوی شمال سوریە خواهد زدە و از غرب مناطق کردستان عراق را مورد محاصرە قرار خواهد داد. با این وصف ایرانی‌ها می‌تواند بر آیندە تلاش سیاسی کردها تأثێرگزار باشد. در اساس آمریکا از فراموش کردن نقش ایران در منطقە هیچگونە منافعی ندارد.

رئیس جمهور آینده آمریکا می‌تواند مستقیما حد و مرزی برای انحصارطلبی‌های ایران تعیین نماید، اما باید کاری انجام دهد کە هیچکدام از رهبران آمریکا تا کنون انجام ندادەاند کە آن هم تأسیس مرکز نظامی بزرگی در خاک کردستان در شمال عراق است.

سال‌هاست کردها چنین درخواستی‌را مطرح کرده‌‌اند. ترک‌ها هم بە خاطر دور ساختن ایران از مرزهای جنوبی این کشور ازآن استقبال می‌کنند.

سیاست هەشیارانەی خارجی آمریکا باید در جهت افزایش همپیمانان دمکرات باشد. منطقە کردستان شمال عراق یکی از بهترین دوستان همپیمان دمکرات ما در منطقە خلیج  دارای دوو دوست مشترک کردستان و اسرائیل هستیم.

بە همین خاطر باید از استقلال کردستان حمایت نماییم. عراق کردستان را رها کردە است، اما کردها عراق را رها نکردەاند. عراق اکنون از سوی قدرتهای منطقە تقسیم شده است. بیش از دو ساڵ است کە بغداد بودجە فدرال و حقوق کارمندان کردستان را متوقف کردە است.

با این حال دولت ا`وباما از بغدادی حمایت نمود  کە نتوانست خدماتی بە هم‌میهنان خود ارائە دهد. حتی کمک‌های کە آمریکا برای پیشمرگان می‌فرستاد، ابتدا بە بغداد فرستادە می‌شد کە تحت کنترل شیعە‌هاست و نمی‌خواهد این کمک‌ها بە کردها برسد. در همان حال دولت اقلیم کردستان تحت فشار دو ملیون آوارە کە بە کردستان پناه آوردە‌اند، نقدینگی خود را از دست دادە است. رئیس جمهور کنونی آمریکا می‌تواند این سیاست را تغییر دهد. او با درپیش گرفتن دو راهکار می‌تواند این تغییرات را انجام دهد. اول، اجازە بدهد کمک‌های نظامی مستقیما و از طریق رابیل بە پیشمرگان برسد. دوم از طریق افزایش کمکهای اقتصادی فوری بە اربیل وبە استخراج منابع طبیعی کردستان کمک نماید.

دو سوم نفت عراق کە بعد از عربستان دومین کشور صادرکنندە عضو اپک است، در مناطق تحت کنترل ایران قرار دارد و مابقی در اختیار دولت اقلیم کردستان است، اما نیروهای ایرانی از سە محور آن را بە محاصرە خود در آوردەاند. آمریکا نباید اجازە بدهد ایران از صادرات نفت کردستان جلوگیری کند. انرژی کردستان از ٥٠ تا ٨٠هزار میلیون بشکە ذخیرە نفت ١٠ ترلیون متر مکعب گاز طبیعی تشکیل شدە است. همە این ثروت طبیعی می‌تواند از تهدیدات مربوط بە انرژی از سوی روسیە بکاهد.

ترکیە ٣٥% نفت و ٦٠% گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیە می‌خرد. آلمان و بلژیک هم هرکدام ٣٠% از انرژی مورد نیاز را از روسیە می‌گیرند. همچنین کشورهای ایتالیا، هلند، فرانسە و بعضی از کشورهای اروپایی ‌هم هر کدام بە نوبە خود مقداری از انرژی مورد نیاز خود را از روسیە   تهیە می‌کنند. کشورهای اروپای شرقی از قبیل چک، فنلاند، لیتوانی و بلژیک بیش از ٨٠ % انرژی را از روسیە می‌گیرند.

اگر دونالد ترامپ این تهدید انرژی روسیە را مد نظر داشتە باشد، احتمال آن وجود خواهد داشت کە از صادرات نفت کردستان حمایت نماید کە پیشتر باراک اوباما آن را قبول نکردە بود. مدتی است اربیل و آنکارا لولە انتقال نفت را احداث کرده‌اند. ادامە صادرات نفت کردستان بە سود دوطرف است. اروپایی‌ها هم میل دارند منبع تأمین انرژی آنان از منابع جداگانە تأمین شود.

در ادارە جدید آمریکا واشنگتن بار دیگر استراتژی خود در عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد و از نقطه‌ای آغاز می‌کنند کە در جهت منافع آمریکا و دیگر ملت‌هاست. در این مورد هم رهبر بزرگ ملی کردستان مصطفی بارزانی هنگام آغاز مبارە در سال ١٩٦٢ در شمال عراق با نقل شعری از شاعر ایرانی "سعدی" گفتە بود، منافع مشترک بهترین دوستان را دور  هم گرد می‌آورد.