محمدصدیق کبودوند با وجود پایان حکم قانونی وی از زندان آزاد نشدە است

کبودوند چهاربار کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل بود

k24 - اربیل

با وجود اتمام حبس ده ساله‌ی "محمدصدیق کبودوند" فعال حقوق بشر و بنیانگذار سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هنوز در زندان به سر میبرد.

به گزارش تلویزیون کردستان٢٤ ، محمد صدیق کبودوند که آخرین بار پس از سپری کردن ۳۴ روز اعتصاب غذای اعتراضی، آخرین بار روز یکشنبه ۲۳ خردادماه سال ۱۳۹۵ به مدت ۴ روز به مرخصی آمد، از آن زمان تا پایان مدت زمان حبس از حق مرخصی محروم بوده و اکنون هم با وجود پایان حبس از زندان آزاد نشده است.

اجلال قوامی فعال حقوق بشر در شهر سنندج بە کردستان ٢٤ گفت: چون کبوندوند در مدت دە سال زندان فعالیت سیاسی و حقوق بشری نداشتە است، احتمال پروند‌ه‌سازی دیگری برای وی بسیار ضعیف است.

قوامی در مورد وضعیت جسمانی کبودوند گفت: وضع جسمی وی نگران کنندە نیست، اما خانوادە و دوستانش از موضوع آزاد نکردن او نگران هستند.

اجلال قوامی فعال حقوق بشر از سنندج: حکم دە سالە آقای کبودوند بە اتهام تشکیل سامان حقوق بشر کردستان دیروز پایان یافتە است.
اجلال قوامی فعال حقوق بشر از سنندج: حکم دە سالە آقای کبودوند بە اتهام تشکیل سامان حقوق بشر کردستان دیروز پایان یافتە است.

در یک سال اخیر حداقل ٢ بار از سوی دادستانی تهران با آزادی مشروط این فعال حقوق‌بشر و روزنامه‌نگار زندانی مخالفت گردیده است.

محمد صدیق کبودوند، از دهم تیرماه ۱۳۸۶، بازداشت و زندانی شده ‌است. در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام "“اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره‌ی سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان" به ده سال حبس و بە اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" به تحمل یک سال حبس و در مجموع به تحمل یازده سال حبس محکوم شده است.

وی به خاطر پرونده‌ی مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری که به اتهام "تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته‌نامه‌ پیام مردم" توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد؛ پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافته است.

محمد صدیق کبودوند در اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۵، برای چهارمین بار متوالی، نامزد دریافت جایزه‌ صلح نوبل ٢٠١٧ در کشور نروژ شد.