بنیانگذار "سازمان حقوق بشر کردستان" پس از ١٠سال از زندان آزاد شد

محمد صدیق کبودوند سال ١٣٨٦، هفت ماە در زندانی انفرادی بەسەر بردە بود

k24 - اربیل

 

محمدصدیق کبودوند بنیانگذار سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان پس از تحمل ۱۰ سال زندان، صبح روز جمعه (۲۲ اردیبهشت ١٣٩٦) به قید کفالت از زندان اوین تهران آزاد شد.

 روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و بنیانگذار سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به قید کفالت از زندان آزاد شدە است.

کبودوند، تیرماه ۱۳۸۶ در تهران دستگیر به بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل گردید و هفت ماه را در زندان انفرادی به‌سر برد و در پی آن به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شده بود.

محمدصدیق کبودوند، متولد ۱۳۴۲ در دیواندره، از دهه ۱۳۷۰ در ارتباط با محافل روشنفکری و روزنانه‌نگاران و نویسندگان،  کار روزنامه‌نگاری و نویسندگی را بە طور جدی آغاز کرد.

کبودوند، سە کتاب بە نامهای "نیمه دیگر جامعه بشری"، دموکراسی در برزخ" و "جستارهایی پیرامون جنبش‌های اجتماعی دهه‌های اخیر" را منتشر کردە است.

این فعال حقوق بشر کردستان، در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی امتیاز نشریە "پیام مردم "را بە دو زبان کردی و فارسی دریافت کرد کە پس از انتشار ١٢ شمارە توقیف شد.

محمدصدیق کبودوند از سوی انجمن قلم اتریش، انجمن قلم سوئد، انجمن قلم کاتالا و انجمن قلم سیدنی به عنوان عضو افتخاری پذیرفتە شدە و در سال ٢٠٠٩ بە عنوان روزنامەنگار سال بریتانیا برگزیدە شدە است.

براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران هر گاه یک نفر به دلیل ارتکاب جرایم مختلف مورد مجازات قرارگیر، تنها شدیدترین مجازات برای وی  قابل اجراست. به این ترتیب در مورد کبودوند می‌بایست از احکام مجازات کبودوند ده سال حبس اجرا می‌شد.