آمریکا مسیر اصلی ایران در سوریا را تغییر داده است

حضور نظامی آمریکا در کردستان سوریه موجب شده مسیر اصلی ایران در سوریه صدها کیلومتر به طرف جنوب تغییر یابد

K24 - اربیل

به گزارش روزنامه گاردیان، حضور رو به رشد نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه، استفاده ایران از کوردیور اصلی این کشور برای رسیدن به دریای مدیترانه غیرممکن ساخته و مسیر تحرکات نظامی خود را 226 کیلومتر به طرف جنوب تغییر داده است تا رودرویی مستقیم با نیروهای آمریکا که برای نبرد با داعش در آن مسیر حضور دارند صورت نگیرد.

به نوشته این روزنامه، ایران شهر میادین سوریه تحت اشغال داعش را به عنوان یک مرکز استفاده خواهد کرد و از گذر مناطق کردنشین سوریه خودداری خواهد کرد، منطقه‌ای که پیش تر از سوی فرماندهان ایرانی به عنوان مرکز بحران اعلام شده بود.

مسیر تازه ایران به پیشنهاد قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس و حیدر عامری فرمانده نیروهای حشد شعبی بوده است و شبه نظامیان شیعه به شهر بعاج در عراق بسیار نزدیک شده‌اند.

 این شهر عراق در جنوب شنگال  یک مسیر کلیدی است، که طرح شده است. ابوبکر بغدادی رهبر داعش اکثر سه سال گذشته را در بعاج گذرانده است.

ایران از سال‌ها پیش در جریان جنگ با گروه‌های مسلح سنی عراق، به دنبال دسترسی به مناطق تحت نفوذ خود در عراق و سوریه بوده است. اما همزمان با شکل‌گیری این پروژه، درگیر‌ی‌های سوریه ابعاد تازه‌ و غیر پیشبینی به ماجرا بخشیده و تامین امنیت چنین مسیرهایی بسیار دشوار شده است.

مقامات عراقی به روزنامه گاردیان گفته‌اند "حضور نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه، فرماندهان ایرانی و عراقی را به تحرک درآورده است و مقامات ایرانی باور دارند هدف این حضور مقابله با جاه‌طلبی‌ های تهران است".

"در مقابل، آنها (فرماندهان ایران و عراقی) با استفاده از تمام امکاناتشان به دنبال تکمیل این میسر ارتباطی هستند و می خواهند با تصرف سریع بعاج، داعش را از شهرهای میادین و دیر الزور بیرون کنند و قبل از رسیدن آمریکا به آنجا، این کار را انجام دهند".

مسیرهای ایران از عراق و سوریه به دریای مدیترانه، گاردیان
مسیرهای ایران از عراق و سوریه به دریای مدیترانه، گاردیان

شهر بعاج  با نزدیک شدن جنگ ضد داعش در عراق به مرحله نهائی، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در حالی که نیروهای نظامی و پلیس عراق در حال تصرف کامل موصل هستند، نیروهای شبه نظامیان شیعه که از 7 ماه پیش در مناطق تلعفر، دومین شهر بزرگ شمال غربی عراق مستقر شده‌اند، در روزهای گذشته به سه کیلومتری شهر بعاج رسیدند.

به گفته ناظران، داعش به شدت از این شهر دفاع میکند و در طی 14 سال پیش، هنگام حمله آمریکا به عراق، یک مرکز رویش مبارزان سلفیهای جهادی بوده است.

مقامات اطلاعاتی منطقه بر این باورند بغدادی ماه مارس گذشته (نیمه دوم فروردین تا نیمه دوم اردیبهشت) در این شهر بوده است.

سقوط بعاج به معنای پایان حضور داعش در عراق است و تنها بخشهایی از استان انبار در دست این گروه  باقی خواهد ماند، همان مناطقی که گروه‌های تروریستی زیادتر از یک دهه پیش تمام فعالیتهای شان را از آنجا شروع کردند.

در حالی که داعش به سرعت در حال از دست دادن سرزمینهای تحت تصرف خود  در عراق است، توجه ها به سرزمینهای دیگر در کنترل داعش در سوریه جلب شده است، مناطقی مانند رقه و دیرالزور که آمریکا با حمایت کردهای سوریه در حال پیشروی در آن مناطق است.

اختلافات سیاسی، میدان جنگ در سوریه را پیچیده تر کرده است. ایران ناچار شده مسیر اصلی خود را تغییر دهد، که مدت زیادی یکی از مهمترین اهداف تهران بوده است.

مسیر قبلی ایران در عراق کمی تغییر یافته  و تغییر چشمگیر آن در داخل مرزهای سوریه است.

مسیر قبلی از مرز ایران به جلولا (گولاله) در بخش کردستانی استان دیاله داخل میشود و از شهر شرگات در جنوب موصل میگذرد و به شهر تلعفر میرسد و از آنجا به شنگال و ربیعه وارد خاک سوریا میشد و به درازای نوار مرزی غرب کردستان به شهر ادلب در غرب سوریه میرسید.

میسر کنونی در محور غرب عراق تغییر جهت داده و شهر شنگال را دور میزند و به طرف بعاج در جنوب حرکت میکند و در این راه جدید نیروهای مورد حمایت ایران مستقیما با داعش درگیر میشوند و به نفع اهداف ایران است که به دنبال افزایش نقش خود در جنگ است.

این طرح از طرف شبه نظامیهای شیعه به رهبری ایران انجام میگیرد و جوامع اقلتیهای سر راه را برای تامین امنیت این راه قدرتمند کرده است. مبارزان پ.ک.ک که از ترکیه به منطقه آمده‌اند و برای تامین امنیت راه از کوه شنگال به طرف مرز سوریه مستقر شده‌اند، اما با تغییر مسیر، در سمت جنوب قرار گرفته‌اند.

مقامات عراق درباره مسیر تازه ایران در سوریه میگویند این مسیر از استان دیرزور میگذرد و به شهرهای سوخنا و پالمیر میرود و از آنجا به دمشق و مرزهای لبنان، جایی که هدف اصلی تقویت نیروهای حزب الله است، که از طریق تغییر جمعیتی راه را میسر کرده است.

مسیر کنونی از طریق حما و لاذقیه به دریای مدیترانه میرسد و ایران از طریق این راه یک مسیر دیگر برای انتقال تجهیزات تامین خواهد کرد که به آبهای خلیج فارس به شدت تحت کنترل نیاز نخواهد داشت.