ظریف سیاست خارجه ترامپ را به سخره میگیرد

"این سیاست خارجه است یا دوشیدن 480 میلیارد دلار عربستان سعودی"

K24 - اربیل

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انتقادهای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده علیه کشورش در عربستان سعودی، سیاست خارجه واشنگتن را به سخره گرفت.

ظریف در حساب کاربری خود در تویتر با آوردن بخشی از سخنان ترامپ درباره ایران و سرمایه گذاری عربستان در آمریکا با لحنی کنایه‌آمیز نوشت: "ایران–که به تازگی انتخاباتی واقعی را پشت سر گذاشته است-توسط رئیس جمهور آمریکا، [در کشوری که] مهد دمکراسی و اعتدال است، هدف حمله قرار گرفته است".

وی همچنین افزوده است "این سیاست خارجی است یا فقط دوشیدن 480 میلیارد دلار عربستان سعودی؟"

دونالد ترامپ در «نشست سران کشورهای عربی- اسلامی و آمریکا» در حضور بیش از 50 تن از رهبران کشورهای مسلمان در ریاض "ایران را رهبر تروریسم جهانی" خواند و اظهار داشت: "فاجعه انسانی و امنیتی که در این منطقه وجود دارد، در حال گسترش به تمام دنیا است و توصیف این مصیبت بسیار سخت است. ایران نیز در حال تخریب و رواج آشوب در منطقه است".

ترامپ در سخنانی درباره ایران گفت "تا زمانی که رژیم ایران بخواهد بخشی از صلح باشد، باید تمام تمامی کشورهای صاحب وجدان برای انزوای ایران با هم همکاری کنند و تامین منابع مالی تروریسم را رد کرده و برای روزی دعا کنند که مردم ایران یک دولت عادل و درست داشته باشند، که شایستگی آن را دارند".

در بخش دیگری از سخنان ترامپ، که ظریف با کنایه و به سخره گرفتنش با رنگ زرد برجسته کرده، آمده است "ملک سلمان، از شما متشکرم به خاطر این لحظه مهم از تاریخ و سرمایه گذاری عظیم شما در صنعت و ایجاد شغل در آمریکا".

.

قرارداد 350 میلیارد دلاری و ایجاد اتحاد علیه ایران از محورهای مهم سفر ترامپ به عربستان سعودی و دیدار با ملک سلمان پادشاه این کشور بود.

در میان این قراردادها، یک قرارداد 110 میلیار دلاری برای فروش سلاح، تجهیزات و خدمات نظامی بویژه فروش تانک آبرامز، شناور جنگی، سامانه دفاع موشکی، رادار و فناوری های مخابراتی و امنیت سایبری امضا شد.

رئیس جمهور ایالات متحده در ریاض در سه جلسه شرکت نمود. جلسه سعودی-آمریکا، جلسه خلیج-آمریکا و جلسه عربی-اسلامی-آمریکایی با حضور مقامات و نمایندگان 50 کشور عرب و مسلمان جهان.

دونالد ترامپ  روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 در نخستین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهوری وارد عربستان سعودی شد و در فرودگاه ریاض مورد استقبال ملک سلمان پادشاه آن کشور قرار گرفت..