رای حلال و رای حرام در انتخابات ایران

ایستادگی وزارت کشور برابر پافشاری اصولگریان بر تخلف در انتخابات

K24 - اربیل

اصولگران و اصلاحطلبان در مورد رای حلال و رای حرام و همچنان ادعای «تخلفات گسترده» در انتخابات ریاست جمهوری روبروی یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند و همدیگر را به تفرقه و انشقاق متهم کردند.

وزارت کشور ادعای اصولگریان از جمله احمد خاتمی امام جمعه تهران و برخی ائمه جمعه درباره «تخلف گسترده» در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

"تخلف گسترده در انتخابات"

ستاد انتخابات در نامه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سخنان امام جمعه تهران را «نادرست و تفرقه‌انگیز خطیب نماز جمعه تهران» عنوان کرد و خواستار فرصتی برای پاسخگویی به ادعای تخلفات کرد.

در این نامه آمده است «برخلاف ادعای خطیب محترم که بر وحدت و انسجام ملی تاکید داشتند مطالبی نادرست و بعضا کذب در راستای تفرقه و انشقاق در تجلی مردمسالاری دینی نسبت به عملکرد مجریان و ناظران انتخابات حماسی 29 اردیبهشت مطرح شد».

ستاد انتخابات کشور از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درخواست کرد یک هفته فرصت به وزارت کشور بدهد برای پاسخگویی و ارائه توضیحات.

روز جمعه ۵ خرداد ماه اغلب ائمه جمعه در شهرهای بزرگ ایران از آنچه «بد اخلاقی» انتخاباتی دولت نامیدند انتقاد کردند و هر چند کلیت انتخابات و نتایج آن را «تایید» کردند اما اصرار داشتند که تخلفاتی در این انتخابات شده است.

روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در جوابنامه ستاد انتخابات کشور، نگرانی خویش را از انتشار نامه این ستاد در فضای مجازی اعلام کرد و با اشاره به سر خط بعضی از سخنان امام جمعه تهران از ایشان حمایت کرد  و گفت «شاید به این بخش از سخنان خطیب جمعه که گفته است تخلفاتی انجام شده است ایراد دارید؟ اسناد و مدارکی از این گونه تخلفات یاد شده وجود دارد مانند فیلم‌ها، گزارشات ناظرین، گزارشات مردمی و حتی گزارشات برخی از اعضای صندوق‌ها».

اشاره آقای خاتمی در نماز جمعه تهران و برخی ائمه جمعه دیگر به ادعای ابراهیم رئیسی در روز انتخابات بود.

روز پنجشنبه محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت  «ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد گزارشات و تخلفات رأی آقای رئیسی از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون افزایش و رأی روحانی نیز از حدود ۲۳ میلیون به ۲۱ میلیون کاهش پیدا کند».

وزارت کشور با انتشار بیانیه‌ای، اظهارات کرمانی درباره تقلب چند ملیونی انتخابات ریاست جمهوری را «مایه تعجب و غیرقابل باور» خواند.

رای حلال

کرمانی که همزمان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در سخنانی گفته بود «ابراهیم رئیسی ۱۶ میلیون رای حلال به دست آورد و  شورای نگهبان باید موارد تخلف انتخابات را بشناسد و به مردم معرفی کند».

این اظهارات کرمانی مورد انتقاد تند وزارت اطلاعات و حامیان دولت روحانی قرار گرفت و در رسانه‌های اصلاح‌طلبان و فارسی زمانان خارج از کشور با انواع نکته روبرو شد و «رای حلال و رای حرام» ورد زبان قلم به دستان ایرانی شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اولین سخنرانیش بعد از انتخابات گفت «چهار ملیون رای دهنده نتوانستند رای بدهند».

وی همچنین نگرانی خویش را از جواب ندادن شورای نگهبان به خواست وزارت برای نحوه رای‌گیری اظهار کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا، رای دهنده بایستی شناسنامه و کارت ملی خویش را به کارکنان مراکز اخذ رای تقدیم میکردند و بررسی آنها وقت زیادی طلب میکرد.

وزارت اطلاعات از شورای نگهبان خواسته بود تنها به شماره ملی رای‌دهندگان تکیه شود.

ابطال انتخابات

پیشتر روزنامه سحام اعلام کرده بود «احمد جنتی در ساعات پایانی رای‌گیری در دیدار با آیت الله خامنه ای از وی خواسته بود نتیجه انتخابات را ابطال کند».

این روزنامه درباره علت درخواست جنتی می‌نویسد «آنچه در در باجه‌های رای‌گیری رخ داد با انتظارات جناح حاکم تطابق نداشت. جریان حامی ابراهیم رئیسی از دو دوره‌ای شدن انتخابات مطمئن بود».

«آیت الله خامنه ای در پاسخ به درخواست جنتی، اعلام نظرش را به فردا موکول می کند. روز در پیامی غیر مستقیم انتخابات را تایید و مخالفت خود را با درخواست احمد جنتی اعلام کرده بود»، در خبر آمده است.

بازداشت حامیان روحانی

رسانه‌های نزدیک به دولت روحانی همچنان از بازداشت فعالان ستاد روحانی و  روزنامه‌نگاران حامی روحانی خبر دادند.

به گزارش Amadnews، «آزاده بکایی خبرنگار سیاسی روزنامه عطر یاس صبح امروز از سوی یک نهاد امنیتی بازداشت شد».

هچنین گفت «پیش از این عماد کریمی از فعالین سیاسی و دانشجویی و مسئول ستاد دانشجویان و سپهر مرادیان از فعالین ستاد انتخابات روحانی بازداشت شده بودند».

ادعای تخلف از سوی محافظه‌کاران یک هفته بعد از  انتخابات در حالی مطرح می‌شود که هشت سال پیش میرحسین موسوی و مهدی کروبی مدعی تقلب در انتخابات شدند، اما با واکنش تند رهبر و دستگاه قضایی و وزارت کشور مواجه شدند و مدت هفت سال است در حبس خانگی بسر می‌برند.

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت ماه 1396 برگزار شد و حسن روحانی رئیس جمهور کنونی و نامزد اصلاح طلبان معتدل با 57 درصد مجموع آرا، برای بار دوم رئیس جمهور ایران شد.