وزیر خارجه‌ی فرانسه: حکومت ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله‌ی چندانی ندارد

وزیر خارجه‌ی ایران اظهارات پیشین وزیر خارجه‌ی فرانسه در این مورد را یاوه‌گویی نامیده بود
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه‌ی فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه‌ی فرانسه

اربیل (کوردستان ۲۴)- وزیر خارجه‌ی فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه‌ی عکس به همراه داشته است و حکومت ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله‌ی چندانی ندارد.

ژان ایو لودریان روز یک‌شنبه پنجم بهمن با حضور در برنامه‌ی «پرسش‌های سیاسی» که از شبکه‌ی رادیویی «فرانس انتر» پخش شد، بار دیگر بر پیامدهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرد.

بە گزارش رادیو فرانسه، وزیر خارجه‌ی این کشور با ابراز تردید درباره‌ی مؤثر بودن تحریم‌های دولت پیشین آمریکا بر اهداف هسته‌ای ایران گفت: "موقعیت بسیار خطرناکی است: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامدهای ژئواستراتژیک قابل‌توجهی رقم خواهد زد».

لودریان افزود: «ما در موقعیتی عکس آنچه می‌خواستیم، قرار داریم. ترامپ می‌خواست با فشار حداکثری مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، اما واقعیت این است که (این کشور) فاصله‌ی چندانی با دستیابی به اهدافش ندارد».

لودریان پیش‌تر در ۲۷ دی‌ماه نیز گفته بود که ایران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.

اظهارات قبلی لودریان بلافاصله با واکنش وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد؛ محمدجواد ظریف یک روز بعد در توییتی ضمن رد ادعای همتای فرانسوی‌اش درباره‌ی تلاش تهران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، این سخنان را «یاوه‌گویی بیهوده» خواند.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آذرماه امسال منتشر شد، اورانیوم ذخیره‌شده توسط ایران ۱۲ برابر بیشتر از میزان مجاز برآورد شده است.

بنابر توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام)، ایران مجاز است فقط تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته باشد.

از اورانیوم غنی‌شده در سطح ۳ تا ۴ درصد می‌توان برای سوخت نیروگاه هسته‌ای استفاده کرد، اما برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای لازم است غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد انجام شود.

/ا.م