آمریکا سامانه‌ی «گنبد آهنین» اسرائیل را در خلیج‌فارس مستقر می‌کند

اسرائیل می‌گوید در ماه ژانویه دو سامانه‌ی دفاع «گنبد آهنین» را به ارتش آمریکا تحویل داده است
سیستم دفاعی گنبد آهنین
سیستم دفاعی گنبد آهنین

اربیل (کوردستان ۲۴)- رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه پنجم بهمن خبر دادند آمریکا سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» را برای دفاع از پایگاه‌های نظامی خود در امیرنشین‌های خلیج‌فارس در برابر «تهدیدات احتمالی ناشی از ایران» مستقر خواهد کرد.

هم‌زمان اعلام شد که ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده‌ی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا)، در این هفته برای گفت‌وگو در مورد ایران به تل‌آویو خواهد رفت.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اخیراً گفته بود که این کشور در ماه ژانویه دو سامانه‌ی دفاع «گنبد آهنین» را به ارتش آمریکا تحویل داده و تعهد خود را عملی کرده است. او ابراز اطمینان کرده بود که این سامانه‌ها از نظامیان آمریکا در رویارویی با «تهدیدات احتمالی که در حال شکل‌گیری است» دفاع خواهد کرد.

سفر ژنرال مک‌کنزی به اسرائیل نخستین دیدار یک مقام ارشد آمریکایی از این کشور پس از استقرار دولت جدید ایالات‌متحده و روی کار آمدن جو بایدن، رییس‌جمهوری دمکرات، است.

گنبد آهنین یک سامانه‌ی دفاع هوایی متحرک است که به گفته‌ی اسرائیلی‌ها به‌صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی فعالیت می‌کند و قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله‌ی ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد. این سیستم  از راداری چندمنظوره و یک یا چند راکت‌اند از با ۲۰ لانچر شلیک موشک تامیر تشکیل می‌شود که به گفته‌ی مقامات اسرائیلی قادر است محل اصابت راکت دشمن را پیش‌بینی کرده و به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را نادیدە بگیرد که بە محل خالی از سکنه برخورد می‌کنند.

/ا.م