رهبران آمریکا و آلمان در مورد ایران گفتگو کردند

خبرگزاری‌ها از گرایش رهبری جدید آمریکا بە مذاکره‌ی مستقیم با ایران خبر داده‌اند
آنگلا مرکل و جو بایدن رهبران آلمان و آمریکا
آنگلا مرکل و جو بایدن رهبران آلمان و آمریکا

اربیل (کوردستان ۲۴)- کاخ سفید دوشنبه‌شب ششم بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو رهبر در این تماس تلفنی، توافق داشتند که تنها با همکاری نزدیک می‌توان بر همه‌گیری کرونا و دیگر چالش‌های جهانی غلبه کرد.

پیش‌تر خبرگزاریهای رویترز و بلومبرگ در دو گزارش جداگانه نوشتند در این تماس، دو رهبر درباره‌ی مسائل سیاست خارجی و به‌طور مشخص دربارە‌ی ایران و افغانستان گفت‌وگو کردند.

جزئیات بیشتری از بحث این دو رهبر در مورد ایران منتشرنشده است، اما پیش از تماس رهبران آمریکا و آلمان، اسکای نیوز روز دوشنبه، به نقل از منابعی در پنتاگون مدعی شده بود که دولت بایدن به دنبال گفتگوی مستقیم با تهران از طریق میانجی‌های اروپایی است.

کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و فرانسه به‌تازگی بر همکاری با آمریکا برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

روز دوشنبه همچنین، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته بود، تنها در سایه همکاری کشورهای غربی، اهدافی مانند ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر است. این اظهارنظر یک روز بعد از تأکید وزیر خارجه‌ی فرانسه دربارەی امکان دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مطرح شد.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را فعال کرد. جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا می‌گوید، اگر ایران به اجرای دقیق توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز به‌عنوان نقطه‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

/ا.م