جنازه‌‌های ۵ کول‌بر کورد اهل روستای کوران در شرق کوردستان از زیر بهمن خارج شدند

کول‌بران برای سیرکردن شکم اعضای خانواده و از فرط بیکاری بە حمل اجناس در مرزها روی می‌آورند
پنج کول‌بر کورد براثر سقوط بهمن جان باختند
پنج کول‌بر کورد براثر سقوط بهمن جان باختند

اربیل (کوردستان ۲۴)- جنازه‌ی ۵ کول بر کورد که از ۸ روز مفقودالاثر بودند، روز دوشنبه ۶بهمن‌ماه، از مرز شرق و شمال کوردستان بە روستایشان بازگردانده شد.

به گزارش به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پس از سپری شدن ۸ روز از جانباختن پنج کول بر اهل روستای ”کوران“ از توابع بخش صوما و برادوست ارومیه، سرانجام عصر روز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ جسد آنان با تلاش مردم منطقه پیدا شد.

این پنج کولبر به نام‌های اولایی خدایی فرزند حاتم، فرات خدایی فرزند خورشید، متین اصلانی فرزند عثمان، بیلن احمدی فرزند صادق و یاور اصلانی فرزند لقمان، روز دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ در روستای دریشک واقع  شمال کوردستان (کوردستان ترکیە) به دلیل سقوط بهمن دچار حادثه شده و جانشان را ازدست‌داده‌اند.

بە گفته‌ی شاهدان عینی، ”طی هفته‌ی گذشته مقامات سیاسی و امنیتی ایران هیچ‌گونه همکاریی با خانواده‌های این پنج کول‌بر نداشته و نیروهای مرزبانی ترکیه نیز ساکنین روستا را که برای کشف اجساد به ارتفاعات مرزی رفته‌اند تهدید به تیراندازی کرده‌اند.“

پیش‌ازاین"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص پیگیری وضعیت این کول‌بران گفته بود، براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، پنج نفر که گرفتار بهمن شده بودند جان خود را ازدست‌داده‌اند. البته اجساد آنها پیداشده که پس از انجام هماهنگی‌های معمول به کشورمان منتقل خواهند شد.

موقعیت روستای کوران در منطقه‌ی صوما و برادوست
موقعیت روستای کوران در منطقه‌ی صوما و برادوست

روستای کوران بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه، در هشت کیلومتری مرز دو بخش شرق و شمال کوردستان واقع شده است.

اصطلاحی است که توسط مردم کوردستان به افرادی گفته می‌شوند که برای امرارمعاش و سیر کردن شکم اعضای خانواده به حمل اجناسی بین دو طرف خط مرزی مبادرت می‌ورزند. کول‌بران بیشتر در استان‌های شرق کوردستان مشغول به‌کار هستند.

/ا.م