وضعیت ناگوار آوارگان عراقی در اردوگاه‌ها

شارژ گوشی موبایل به یک کاسبی میان آوارگان تبدیل شده است.

K24 - اربیل

 به گزارش کردستان24، آوارگان موصل در گرمای طاقت فرسای حدود 40 درجه سانتیگراد در وضعیت بدی زندگی میکنند و حدود 200 شخص تنها از یک لوله آب استفاده میکنند و بیشتر اوقات روزهای خود را بی آب سپری میکنند.

یکی از آوارگان میگوید «زندگی 200 شخص به این لوله آب وابسته است. خانواده‌ها در وضعیت خرابی به سر میبرند، در حالی که استاندار در مقابل کولر نشسته است و تمام پارلمانتاران موصل دروغگو هستند و مردم پول ندارند و برای شارژ گوشیهایشان، سهمیه خوراک و کالاهایشان را میفروشند».

به خاطر نبود برق، شارژ گوشی‌های موبایل به یک کاسبی در میان آوارگان تبدیل شده و 500 دینار (حدود 1500 تومان) مقابل شارژ یک موبایل پول دریافت میکند.

در جریان عملیات آزادسازی موصل و حومه آن، شمار زیادی از ساکنین آن آواره شدند و اکثریت آنان به مناطق اقلیم کردستان رو آوردند و در اردوگاه های اختصاص یافته اسکان داده شدند.

عملیات آزادسازی موصل در روز 26 مهر 1395 با مشارکت نیروهای پیشمرگه و عراقی آغاز شد و در اوائل عملیات نیروهای پیشمرگه مناطق زیادی در حومه و اطراف موصل را کنترل کردند و راه را برای ورود نیروهای عراقی به داخل شهر هموار کردند.

آوارگان عراق در ماه رمضان با 20 لیتر آب روز خود را سپری میکنند و از سکوت مسئولان دولت فدرال و استان نینوا در برابر سختی زندگیشان در اردوگاه‌ها گله‌مندند.

طبق آمار مدیریت کل مرکز مشترک هماهنگی بحران، اقلیم کردستان میزبان 1،341،450 آواره عراقی است و اکثریت آنها در شهرهای کردستان زندگی میکنند و بعضیها هم در 38 اردوگاه اختصاص یافته سکونت داده شده‌اند.

شمار آوارگان عملیات موصل در اقلیم کردستان به حدود 170 هزار تن افزایش یافته و اکثریت آنها در اردوگاه‌های استان اربیل و دهوک اسکان داده شده‌اند.

مرکز مشترک هماهنگی بحران اقلیم برای هماهنگی با سازمان ملل، وزارت مهاجرت دولت فدرال و سازمانهای خیریه بین المللی و داخلی برای مقابله با فجایع انسانی، بویژه ناشی از عملیات موصل تشکیل شده است.

به گفته این مرکز، بیش از 97 درصد پناهندگان سوریه در عراق، در اقلیم کردستان به سر میبرند و  اقلیم میزبان 253،567 پناهنده سوریه است و از این تعداد 25 هزار تن در مراکز پذیرش پناهندگی ضبط نشده‌اند.

61 درصد پناهندگان سوریه در 9 اردوگاه در استانهای اربیل، دهوک و سلیمانی اسکان داده شده‌اند.