ایران از قطر حمایت می‌کند

«شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است».

K24 - اربیل

دولت حسن روحانی در مقابل تصمیم پنج کشور عربی برای قطع رابطه با کشور قطر، از این کشور «کوچک» حمایت میکند.

در اولین واکنش دولت روحانی به موضوع قطع رابطه عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران در صفحه تویتر خود نوشت «عربستان، مصر، امارات و بحرین که در برابرکشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند! راهی جز دموکراسی در داخل و گفتگو در منطقه ندارند، عصر قبیله پایان یافته است».

امیر قطر اولین و تنها رهبر کشور عربی بود در یک تماس تلفنی پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به وی تبریک گفت و بر تقویت همکاری با ایران تاکید کرد

عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین،  روز دوشنبه، 15 خرداد، همزمان در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آن‌چه «حمایت قطر از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیده‌اند، قطع می‌کنند.

بحرین 14 روز به شهروندان قطری فرصت داده است تا این کشور را ترک کنند.

عربستان با قطع روابط دیپلماتیک با قطر، تمام مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با این کشور را مسدود می‌کند و از نیروهای نظامی قطر نیز خواسته ‌است از ائتلاف عربی خارج شود.

امارات متحده عربی با متهم کردن دیپلمات‌های قطری به «پشتیبانی، تامین منابع مالی و قرابت با تروریسم، بنیادگرایی و فرقه‌گرایی»، به آنها  48 ساعت فرصت داده تا امارات را ترک کنند.

وزارت خارجه مصر اعلام کرده «به دلیل امنیت ملی» تمامی مسیرهای هوایی و دریایی خود را به‌ روی تمامی رفت ‌و آمدهای قطر مسدود کرده ‌است.

قطر  از حامیان اصلی سازمان اخوان المسلین مصر است.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران در یک سلسله تویت با اشاره به اینکه فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است، نوشت:

«نوشته بودم دوران ائتلاف سازی و برادر بزرگتری به پایان رسیده و سلطه‌گری سیاسی، قبیله بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه ای جز بی ثباتی دربرندارد؛

امروز می نویسم زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست؛

سوال این است چگونه کشور کوچک توانسته سرنگونی حکومت قانونی بحرین!، حمایت از داعش و القاعده و افراط گری در صحرای سینا!،و شکاف درائتلاف! رارقم بزند؟

شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی‌توان یک جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت! جای برادر بزرگتر عوض شده است!؟

عربستان، مصر، امارات، بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند! راهی جز دموکراسی در داخل، و گفتگو در منطقه ندارند؛ عصرقبیله پایان یافته است».