کردهای موصل از پروسه عرب سازی رژیم بعث تا رفتار وحشیانه داعش

بازار نبی یونس در موصل به بازار کردها معروف بود. اما اکنون بعد از آزادسازی محله‌هایشان، تعداد کمی از آنها به خانه‌های خود برگشته‌اند

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، قبل از حمله گروه تروریستی داعش به عراق، بویژه شهر موصل شمار زیادی از کردها ساکن این شهر بودند. اما به علت ظلم داعش و فجایعی که در این شهر بر علیه کردها توسط گروه داعش روی داد، اکثریت کردهای موصل به مناطق اقلیم کردستان پناه آوردند.

ساکنین عرب موصل می گویند گروه داعش بر این باور بودند کردها به دین اسلام پشت کرده‌اند و کافر هستند.

بازار نبی یونس در موصل به بازار کردها معروف بود. اما اکنون بعد از آزادسازی محله‌هایشان، تعداد کمی از آنها به خانه‌های خود برگشته‌اند، که قبلاً در این بازار مشغول کار و کاسبی بودند.

یک کاسبکار عرب تبار در بازار نبی یونس به خبرنگار کردستان24 گفت «رفتار گروه داعش با کردها خوب نبود و می‌گفتند اینها به اسلام پشت کرده‌اند و کافر هستند و با کردها نژادپرستانه رفتار میکرد، به همین علت کردها از موصل فرار کردند و اما اکنون در حال برگشتن هستند و همه ما مثل برادر با هم زندگی میکنیم».

تیم کردستان24 بعد از جست و جوی بسیاری توانست یک کاسبار کرد در بازار بنی یونس را پیدا کند.

وی گفت «بعد از عید رمضان به موصل بر میگردند و دوباره این بازار به بازار کردها تبدیل خواهد شد».

اغلب کردهای موصل در بخش شرقی رودخانه دجله سکونت دارند و حتی بیشتر فعالیتهای اقتصادی این بخش شهر در دست کردها بود، اما با آمدن گروه تروریستی داعش اکثریت به قریب اتفاق کردهای موصل خانه‌های خود را رها کردند و بعضی‌ها قصد برگشتن هم ندارند.

بنا به اسناد تاریخی شهر موصل تا اواخر حاکمیت عثمانیها طی قرنها شهری عمدتاً کردنشین بوده است. اما با تشکیل کشور عراق با قیمومیت بریتانیا از سه استان موصل، بغداد و بصره، و پس از آن پروسه عرب سازی در دوران رژیم بعث، شمار کردهای موصل و حومه آن و همچنین شهرستانهای استان نینوا کاهشی چشمگیر یافت و با آمدن گروه داعش تعداد کمی از آنان در این شهر باقی ماندند.

اکثریت کردها در انتخابات مجلس استان نینوا در سال 2013 با لیست ائتلاف برادری و همزیستی مشارکت نمودند و از میان لیستهای شرکت کننده با کسب 11 کورسی از مجموع 39 کورسی رتبه اول را به دست آوردند.

اغلب کردهای موصل سنی مذهب هستند و کردهای شبک که شیعه مذهب هستند در نواحی موصل زندگی می کنند و با حمله گروه داعش، به مناطق اقلیم کردستان آواره شدند.

کردهای ایزدی دور از شهر موصل و اکثریت آنها در مناطق اجدادیشان در شهرستانهای شنگال و شیخان سکونت دارند.

گروه کمی از کردهای موسل کاکه‌ای (یارسان) هستند و در مناطق حومه شهر زندگی میکنند.