سایه جنگ در ایران/ جنگ لفظی مقامات ایران و آمریکا

دستیار ویژه رهبر ایران در امور نظامی تهدید به مقابله به مثل «در صورت حمله آمریکا» کرد.

K24 - اربیل

با تحرکات اخیر نظامی آمریکا و ایران در مناطق شرق سوریه و احتمال درگیری مستقیم بین آنها، مقامات دو کشور با آغاز جنگ لفظی، به مقابله با همدیگر پرداختند. بویژه پرده برداشتن وزیر خارجه آمریکا از سیاست آینده واشنگتن در قبال ایران روابط متشنج تهران و واشنگتن را به مرحله‌ای خطرناک سوق داد.

رحیم صفوی دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی به حملات جنگنده های آمریکا به نیروهای ایرانی در سوریه واکنش نشان داد  و تهدید کرد در صورت حمله آمریکا به ایران «تمامی پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه ناامن خواهند شد» و موشک‌های ایران می‌توانند تا برد دو هزار کیلومتر را پوشش دهند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت سیاست ایالات متحده پشتیبانی از عناصری در داخل ایران است که به تغییر مسالمت‌آمیز این حکومت منجر شود.

 تیلرسون روز ۲۴خرداد در برابر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور از سیاست کنونی واشنگتن در برابر ایران پرده برداشت.

تیلرسون با یادآوری این نکته که سیاست آمریکا «در قبال ایران در دست تهیه و تکمیل است و هنوز برای تصویب به رئیس جمهوری تقدیم نشده است»، گفت هدف این سیاست «جلوگیری از توسعه‌طلبی و استیلای ایران است».

 

 

 

جیمس متیس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا
جیمس متیس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به سخنان همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد و سیاستی «توهم‌آلود» و «شکست‌خورده» دانست.

ظریف روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد در یکسری نوشته‌های‌ توییتری نوشت «مقامات آمریکایی، قبل از بازگشت به سیاست غیرقانونی و توهم آلود تغییر رژیم، تاریخ را مطالعه و از آن درس بگیرند... افتضاح کودتای ۱۳۳۲ و تجربه انقلاب ۵۷ ثابت کرد که مردم ایران در برابر تلاش‌های خارجی برای تعیین سرنوشتشان مقاومت می‌کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بهرام قاسمی، اظهارات رکس تیلرسون را ناپخته و ناسنجیده دانست و گفت «سردرگمی، تاثیرپذیری از القائات نابه‌جا و واقعیت‌گریزی از مشخصه های بارز سیاست خارجی دولت جدید در آمریکا است که نمونه اخیر آن در اظهارات این مقام آمریکایی هویداست.»

سنای آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدیدی علیه ایران رای داد، که به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» شناخته شده است.

این قانون تحریم‌های الزام آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می کند.

جنگ لفظی بین مقامات ایران و آمریکا پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های آمریکا به مواضع نیروهای ایرانی در شرق سوریه حمله کردند.

مسیرهای ایران از عراق و سوریه به دریای مدیترانه، گاردیان
مسیرهای ایران از عراق و سوریه به دریای مدیترانه، گاردیان

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری گفت، حمله نیروهای آمریکایی «ضروری و لازم» و در جهت دفاع بوده است.

نیروهای رژیم و همپیمانان آن با حمایت روسیه قصد دارند وارد منطقه مرزی «التنف» با عراق شوند، در حالی که نیروهای معارض  سوریه با حمایت ائتلاف بین المللی جنگ علیه داعش به رهبری آمریکا در صدد کنترل مناطق مرزی با عراق و اردن هستند و پیشتر منطقه مرز التنف را کنترل کرده بودند و نیروهای آمریکا در این منطقه حضور دارند.

روزنامه گاردیان در گزارشی اعلام کرد حضور رو به رشد نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه، استفاده ایران از کوردیور اصلی این کشور  را برای رسیدن به دریای مدیترانه غیرممکن ساخته و مسیر تحرکات نظامی خود را 226 کیلومتر به طرف جنوب تغییر داده است تا رودرویی مستقیم با نیروهای آمریکا که برای نبرد با داعش در آن مسیر حضور دارند صورت نگیرد.

موشک‌انداز 'های‌م‌ا‌ر‌س' ام ۱۴۲
موشک‌انداز 'های‌م‌ا‌ر‌س' ام ۱۴۲

منطقه مرزی التنف و استان دیرزور به عنوان مسیر دوم ایران به سوریه شناخته شده است.

به گفته وزارت دفاع روسیا، آمریکا موشک‌اندازهای از نوع 'های‌م‌ا‌ر‌س' را از اردن به محل حضور نیروهای ویژه آمریکا در پایگاه تنف انتقال داده ‌است و نگرانی خود را از استفاده این موشکها علیه نیروهای حکومتی سوریه اعلام نمود.