داعش در موصل به پایان رسید

نیروهای عراقی مسجد النوری و مناره حدبا را کنترل کردند

نیروهای عراقی روز پنجشنبه  8 تیر ماه با کنترل بیشتر مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل بویژه خرابه‌های باقیمانده از مسجد النوری و مناره حدبا در قلب کرانه باختری، پایان گروه تروریستی داعش در موصل را رقم زدند.

سرلشکر عبدل امیر رشید یارالله فرمانده عملیات موصل کنترل مسجد النوری و مناره حدبا را اعلام کرد.

گروه تروریستی داعش در روز 1 تیرماه جاری مسجد النوری و مناره حدبا را منفجر کرد و با انتشار ویدیویی ائتلاف بین المللی را متهم کرد.

نیروهای ضد ترور عراق در حالی مسجد النوری و مناره حدبا را کنترل کردند، که تنها خاکستری از آن باقی مانده است.

ابوبکر بغدادی در ماه رمضان سال 2014 که مصادف با هشت تیرماه 1393 بود در طی خطبه‌ای در مسجد النوری خلافت خود را اعلام کرد و این مسجد ۸۵۰ ساله پیروزی نمادینی برای نیروهای عراقی به شمار می‌رود.

نیروهای عراقی همچنان مسجد کرار در منطقه باب الکش را کنترل کردند.

وزارت دفاع عراق اعلام کرد عناصر مسلح داعش به جز تسلیم شدن هیچ راه دیگری ندارند و  در محله‌های باقیمانده غرب موصل محاصره شده‌اند.

به گفته مقامات عراقی حدود 350 شبه نظامی گروه داعش در مناطق تحت کنترل آن در موصل حضور دارند.

عملیات آزادسازی موصل روز 26 مهر 1395  با مشارکت نیروهای پیشمرگه و عراقی و حمایت ائتلاف بین المللی آغاز شد و در اوائل این عملیات نیروهای پیشمرگه با کنترل مناطق حومه موصل راه را برای ورود نیروهای عراقی به داخل شهر هموار کردند.

عملیات نیروهای عراقی در محله‌های باختری موصل بویژه در شهر قدیم به خاطر کثرت جمعیت و تنگ بودن خیابان و کوچه‌ها و همچنین بافت قدیمی شهر از سرعت پیشرفت نیروهای عراقی کاست و از طرف دیگر باعث افزایش قربانیان غیر نظامی شد و عناصر داعش در محله‌های قدیم شهر از ساکنین موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کردند.