عبادی: تا کشتن یا تسلیم آخرین عنصر داعش در تعقیب آنان خواهیم بود

«بازپس گرفتن مسجد النوری و مناره حدبا اعلام پایان دولت باطل داعش است».

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، حیدر عبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد تا کشتن یا تسلیم آخرین عنصر گروه داعش در تعقیب آنان خواهیم بود.

عبادی در تویتی نوشت «آزادسازی موصل پایان دولت جعلی داعش را نشان داد».

وی همچنین گفت «عقب نخواهیم نشست و نیروهای قهرمان ما پیروز خواهند شد».

نیروهای عراقی پس از 8 ماه درگیری با گروه مسلح داعش در موصل، روز پنجشنبه خرابه‌های باقیمانده مسجد النوری و مناره حدبا را کنترل کردند.

داعش روز یک تیرماه جاری مسجد النوری و مناره حدبا را منفجر کرد و روز بعد با انتشار ویدیویی ائتلاف بین المللی را به انفجار مسجد 850 ساله النوری و مناره حدبا متهم کرد.

ابوبکر البغدادی در روز هشت تیر ماه 1393 در خطبه‌ای در مسجد النوری خلافت خود را اعلام کرد و کنترل این مسجد با قدمت ۸۵۰ ساله پیروزی نمادینی برای نیروهای عراقی به شمار می‌رود.

عبادی پیشتر اعلام کرده بود انفجار مسجد النوری و مناره حدبا و باز گرداندن آن به آغوش وطن اعلام پایان دولت باطل داعش است.

پیشیبینی می‌شود نیروهای عراق در روزها آینده تمام مناطق باختری موصل را کنترل کنند و به گفته نهاد مبارزه با تروریسم نزدیک به 200 عناصر مسلح داعش در موصل قدیم در محاصره نیروهای عراقی هستند.

 

عبادی روز پنجشنبه آخرین تحولات نظامی و طرح عملیات آزادسازی غرب موصل با فرماندهان نظامی و امنیتی این عملیات را بررسی کرد و برای خاتمه جنگ  تعلیمات لازم را برای نیروهای عراقی صادر کرد.

عملیات آزادسازی موصل روز 26 مهر 1395  با مشارکت نیروهای پیشمرگه و عراقی و حمایت ائتلاف بین المللی آغاز شد و در اوائل این عملیات نیروهای پیشمرگه با کنترل مناطق حومه موصل راه را برای ورود نیروهای عراقی به داخل شهر هموار کردند.

عملیات نیروهای عراقی در محله‌های باختری موصل بویژه در شهر قدیم به خاطر کثرت جمعیت و تنگ بودن خیابان و کوچه‌ها و همچنین بافت قدیمی شهر از سرعت پیشرفت نیروهای عراقی کاست و از طرف دیگر باعث افزایش قربانیان غیر نظامی شد و عناصر داعش در محله‌های قدیم شهر از ساکنین موصل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.