کردهای فیلی در بغداد بە علت حمایت از همە‌پرسی استقلال کردستان تهدید می‌شوند

کردهای فیلی ساکن بغداد برای حفاظت از خود در برابر تهدیدها ، نیروی مسلح تشکیل می‌دهند

 k24- اربیل

بە گزارش خبرنگار کردستان ٢٤ از بغداد، کردهای فیلی ساکن پایتخت عراق بە علت حمایت از برگزاری همە‌پرسی استقلال کردستان، از سوی افراد یا گروههای ناشناس مورد تهدید قرار می‌گیرند.

خبرنگار کردستان ٢٤ از بغداد گزارش داد افراد و گروه‌های ناشناس با نوشتن جملات تهیدآمیز بر در و دیوار و قبرستان فیلی‌ها و انداختن شبنامە بە خانه‌ آنان را بە مرگ و اخراج از بغداد تهدید می‌کنند.

طالب نورز، فعال مدنی فیلی در بغداد
طالب نورز، فعال مدنی فیلی در بغداد

 

"طالب نوروز" فعال مدنی فیلی در بغداد بە کردسان ٢٤ گفت: "بعد از داغ شدن موضوع همەپرسی استقلال کردستان اتومبیل بمبگذاری شدە بە منطقە کردهای فیلی آوردەاند و برادران ما در ملکوت، زرباطیە، مندلی، خانقین، بصرە و ناصریە تهدید شده‌اند."

در پی کشف اتومبیل بمبگذاری شدە در بازار مخصوص کردهای فیلی در بغداد و تهدیدهای مکرر از سوی افراد و گروه‌های ناشناخته، کردهای فیلی بغداد در صدد تشکیل یک نیروی محافظ خودجوش جهت پاسداری از خویش هستند.

"شیخ سمیر فیلی" یکی از فیلیهای ساکن بغداد، بە خبرنگار کردستان ٢٤ گفت: " ما از این تهدیدها هراسی نداریم و از همەپرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنیم. اکنون با زور اسلحە ما را تهدید می‌کنند. ما صلح‌طلب هستیم و خدا ما را برای آشتی آفریدە است، ما جنگ‌طلب نیسیتم. اما اکنون نە، برادران ما برای دفاع آمادە می‌شوند. اکنون حدود ٥٠٠نفر از فرزندان و برادران و اقوام ما آمادە دفاع هستند."

شیخ سمیر فیلی
شیخ سمیر فیلی

تعداد کثیری از کردهای فیلی بە علت تهدیدهای پی در پی در بغداد بە اقلیم کردستان پناە آوردە‌اند. قبلا یکی از اعضای وابستە بە نوری مالکی در مجلس نمایندگان عراق  نیز گفتەبود اگر کردهای فیلی از استقلال کردستان حمایت کنند، شناسنامە عراقی از آنان گرفتە و املاکشان مصادرە می‌شود.

شمار دقیق کردهای فیلی از سوی دولتهای ایران و عراق اعلام نشدە است، آنان بیشتر در مناطآق خانیقن، استان‌های بصرە، ایلام، کرمانشاه، لرستان، تهران و بغداد ساکن هستند.