سرکنسولگری ایران در اربیل: بیش از هفتاد هزار ایرانی مقیم اقلیم کردستان هستند

کسنولگری ایران در کردستان طی٢٤ساعت برای نوزادانی ایرانی شناسنامە و گذرنامە صادر می‌کند

k24 - اربیل

مرتضی عبادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل در مصاحبە با روزنامە "جام جم" گفت: آمار قطعی از تعداد دقیق ایرانیان مقیم در اقلیم کردستان عراق وجود ندارد، ولی مقامات اقلیم کردستان تعداد ایرانیان مقیم در قبل از حملات تروریستی داعش و بحران مالی اقلیم را حدود هفتاد تا صد هزار نفر تخمین می زدند که این تعداد با توجه به موارد فوق کاهش یافت.

 "مرتضی عبادی" ایرانیان مقیم اقلیم کردستان را بە چهار دسته تقسیم کرده و گفت: "اول: ایرانیانی که به دلایل مختلف از اوائل انقلاب و شروع جنگ تحمیلی صدام علیه ایران به عراق عزیمت و در آن کشور سکونت یافتند. این عده ضمن حفظ تابعیت خود تابعیت عراقی را تحصیل نکرده فلذا عدم اعتبار مدارک قدیمی و یا مفقودی آن موجب شد خود و فرزندانشان فاقد مدارک معتبر ایرانی باشند.

دوم: زنان ایرانی که با ازدواج با مرد عراقی به موطن همسر عزیمت و در عراق سکونت یافتند.

سوم: ایرانیانی که به دلیل اشتغال در شمال عراق اقامت کردند.

چهارم: خانم های عراقی که به ازدواج مرد ایرانی در آمدند."

مرتضی عبادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل
مرتضی عبادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل

 

عبادی درمورد صدور شناسنامە و پاسپورت برای فرزندان ایرانیان ساکن اقلیم کردستان گفت: فرزندان والدین ایرانی که دارای مدرک معتبر هستند با همراه داشتن مدرک والدین، گواهی ولادت، گواهی و درخواست می‌توانند به سهولت مدارک شناسایی خود را از سرکنسولگری در اربیل اخذ نمایند.

این عده در صورت تکمیل مدارک قادر خواهند بود ظرف یک روز مدارک خود را دریافت کنند.

 سرکنسولگری ایران در اربیل در مورد زنانی کە بە عقد تبعە عراقی در آمده‌ند، گفت: "این زنان هویت ایرانی شان استمرار دارد فلذا تمام امور سجلی مرتبط به ایرانیان برای آنها اعمال می شود. از جمله صدور شناسنامه، گذرنامه، ثبت ازدواج و طلاق و علاوه بر آن در تکریم آنها امتیازاتی برای خانواده عراقی شان توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شد که در نمایندگی ها اعمال می شود از قبیل اعطاء ویزای خانواده با تخفیف ویژه و اقامت طولانی مدت در ایران."

 

گذرگاه مرزی پرویزخان
گذرگاه مرزی پرویزخان

عبادی در مورد زنانی کە با تابعیت عراق با مردان ایرانی ازدواج می‌کنند، گفت: " خانم‌های عراقی به محض ازدواج شرعی و قانونی با مرد ایرانی و ثبت ازدواج در محل نمایندگی می توانند ظرف حداکثر 48 ساعت مدارک هویتی ایرانی از جمله شناسنامه و گذرنامه ایرانی دریافت نمایند."

سرکنسوگری ایران در پایتخت اقلیم کردستان، درمورد زندانیان ایرانی در اقلیم گفت: آخرین گروه زندانیان ایرانی به تعداد شش نفر حدود دو ماه قبل به ایران منتقل شدند و پرونده حدود چهل زندانی باقی مانده در اقلیم نیز در حال پیگیری است تا در صورت حصول شرایط نسبت به انتقال آنان اقدام شود.

شایان ذکر است ایران از طریق سە استان شرق کردستان ( ارومیە، سنندج و کرمانشاە) در همسایه‌گی شرقی اقلیم کردستان واقع شدە است.