روزی که بغدادی خلافتش را اعلان کرد

خطیب مسجد النوری: «در اوائل بر این باور بودیم اعلان دولت اسلامی آغاز جدیدی برای رفاه ساکنین شهر خواهد بود، اما عناصر مسلح داعش رفتار خوبی با اهالی موصل نداشتند».

K24 - اربیل

خطیب مسجد النوری موصل چگونگی آمدن ابوبکر بغدادی به مسجد و اعلان خلافت اسلامی در عراق و شام – داعش را شرح می‌دهد.

حمود عمر خلیل خطیب مسجد النوری به کانال ترته ورلد گفت «بار اول دیدم شماری افراد مسلح به داخل مسجد آمدند و  همه جا را تمیز کردند و آیتهای قرآن و ساعتهای دیواری را برداشتند و آن موقع فهمیدم یک نفر به اینجا خواهد آمد، تا اینکه بغدادی آمد و با تقدیم خطبه‌ای خلافت خود را اعلام نمود».

گروه تروریستی داعش در روز 1 تیرماه جاری مسجد النوری و مناره حدبا را منفجر کرد و با انتشار ویدیویی ائتلاف بین المللی را متهم کرد.

خظیب مسجد النوری درباره گروه داعش گفت «در اوائل بر این باور بودیم اعلان دولت اسلامی آغاز جدیدی برای رفاه ساکنین شهر خواهد بود، اما عناصر مسلح داعش رفتار خوبی با اهالی موصل نداشتند».

خلیل با اشاره به اینکه هیچ اختلافی با داعش درباره بعضی مسائل شریعتی از جمله بریدن دست متمهمان به دزدی ندارند گفت «آنها به خون و جان مردم توهین و حقارت میکردند و ما به این مورد اعتراض داشتیم».

این خطیب مسجد نوری درباره استقبال مردم موصل از آمدن داعش در سال 1393 گفت «اهالی موصل به خاطر ظلم ارتش عراق از آمدن داعش حمایت کردند».

وی همچنین به دولت عراق هشداری داد و گفت «اگر دوباره به همان منوال ظلمهای گذشته تکرار شوند، در فکر گزینه دیگری خواهند بود، حتی اگر داعش یا چیز دیگری باشد».

گروه تروریستی داعش در روز 20 خرداد 1393 شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کرد  و در عرض مدت کوتاهی اکثریت مناطق سنی نشین عراق را تا نزدیک بغداد تصرف نمود.

نیروهای عراقی در مناطق قدیم شهر موصل با بقایای داعش در حال جنگ هستند و پیشبینی می شود در روزهای آتی پایان عملیات موصل اعلام شود.

عملیات آزادسازی موصل روز 26 مهر 1395  با مشارکت نیروهای پیشمرگه و عراقی و حمایت ائتلاف بین المللی آغاز شد و در اوائل عملیات نیروهای پیشمرگه با کنترل مناطق حومه موصل راه را برای ورود نیروهای عراقی به داخل شهر هموار کردند.