ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از ناپدید شدن پنج شهروند کرد/ نامه خانواده حسین پناهی به عاصمه جهانگیر

عفو بین الملل خواستار توقف برخورد انتقام جویانه با خانواده رامین حسین پناهی شد.

K24 - اربیل

سازمان عفو بین الملل با انتقاد از ناپدید شدن شهروندان کرد و برخورد انتقام جویانه با خانواده آنان خواستار توقف این اقدامات سپاه پاسداران شد و خانواده رامین حسین پناهی هم با ارسال نامه‌ای به گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد در امور ایران خواستار مداخله جدی و موثر برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده شدند.

به گزارش رادیو فردا، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد «یک روز پس از بازداشت رامین حسین ‌پناهی، مأموران سپاه پاسداران به منزل پدر و مادر او یورش برده و برادر او افشین حسین ‌پناهی و نیز سه تن دیگر از بستگان او به نام‌های انور حسین‌ پناهی، احمد حسین ‌پناهی و زبیر حسین ‌پناهی را بازداشت کرده‌اند».

به گزارش کردستان24،  حزب کومەلە کردستان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «روز ٢ مرداد ١٣٩٦ جمعی از پیشمرگان و فعالان تشکیلاتی مخفی حزب کومەلە کردستان ایران در شهر سنندج مورد حملە  نیروهای رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفتە و بە دنبال آن در نبردی نابرابر سە تن از رفقایمان با اسامی  صباح حسین پناهی، حامد سیف پناهی و بهزاد نوری جان باختند».

رامین حسین پناهی در روز درگیری زخمی شد و از سوی نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد و یک روز بعد از این حادثه اطلاعات سپاه پاسداران سه تن از افراد خانواده ایشان را بازداشت کردند.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است «هیچ یک از افراد خانواده حسین پناهی در درگیری با مأموران سپاه نقشی نداشته و تنها با اهداف انتقام‌جویانه و ایجاد فضای رعب و وحشت بازداشت شده‌اند».

به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، بازداشت این افراد همراه با خشونت صورت گرفته و سرنوشت و محل نگهداری آنان نامعلوم است.

عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که درباره سرنوشت و محل نگهداری رامین حسین ‌پناهی و بستگان بازداشت ‌شده او اطلاع‌رسانی کنند. همچنین خواستار دسترسی رامین حسین‌ پناهی به وکیل مدافع و امکانات پزشکی مناسب و نیز برخورداری او از یک محاکمه عادلانه بدون توسل به مجازات اعدام شد.

مأموران سپاه پاسداران خانواده سه شهروند کشته‌ شده را هم تهدید کرده‌اند از برگزاری هرگونه مراسم ختم و عزاداری برای آنان خودداری کنند.

از سوی دیگر خانوادە رامین حسین پناهی با ارسال نامەای بە عاصمە جهانگیر، گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد در امور ایران، اعلام کردەاند کە وی علی‌رغم زخمی بودن زیر شکنجە فیزکی قرار دارد .

خانواده حسین پناهی از گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد در امور ایران پرسیده‌اند «در کجای دنیا فردی را به خاطر فعالیت‌های فرد دیگر دستگیر می‌کنند. از همین رو بیم آن می رود که جان رامین با توجه به شدت جراحاتی که دارد و سابقه خشونت باری که از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت جمهوری اسلامی سراغ داریم، بطور حتمی در خطر جدی باشد».

خانواده حسین پناهی از کلیه نهادها و مجامع بین المللی و گزارشگر ویژە خواسته است که با مداخله جدی و موثر از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده ما جلوگیری کنند.