برگزاری کنفرانس "کردستان همپیمان استراتژیک" در کنگرە آمریکا

کنفرانس "کردستان، همپیمانی استراتژیک" ششم مرداد ماه با شرکت سیاستمداران کرد و آمریکایی برگزار می‌شود

 k24- اربیل

روزنامەی واشنگتن تایمز در ضمیمە شماره روز پنجشنبە ٥ مرداد ماه خود کە بە همەپرسی استقلال کردستان اختصاص دارد، بە چاپ مقاله‌هایی از شخصیت‌های آکادمیست سیاسی، اقتصادی، دینی و نظامی در مورد کردستان مستقل پرداخته است. واشنگتن تایمز همچنین علل اهمیت استقلال کردستان را بە تفصیل شرح دادە است.

 

ولید فارس
ولید فارس

 واشنگتن تایمز در مقاله‌ای از پروفسور ولید فارس استاد علوم سیاسی و محقق امور خاورمیانە و همچنین  مشاور دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نوشته‌است همەپرسی استقلال کردستان از حقوق اساسی مردم کردستان است و هیچ مانع قانونی در برابر اجرای آن وجود ندارد. بە گفتە پروفسور ولید فارس، کردها از حمایت همەجانبه جمهوری‌خواهان و دمکرات‌های مجلس سنای آمریکا برخوردار هستند. 

این مقام جمهوری‌خواە آمریکا با اشارە بە مردم کشمیر، جنوب سودان، نیجریە و اریترە می‌گوید کە از سال ١٩٤٥ بر حق تعیین سرنوشت ملت‌هایی کە از سوی استعمارگران ضمیمە دیگر کشورها شدە‌اند، تأکید شدە است.

 

جو ویلسن
جو ویلسن

جو ویلسن سناتور جمهوریخواە و عضو کمیتە امور خارجە آمریکا در مقالەای  تحت عنوان " آمریکا و اقلیم کردستان"، بە نقطەقوت همپیمانی آمریکا و کردستان پرداختە است. ویلسن در این مقاله با توجه بە ا‌همیت همپیمانی با کردستان در خاورمیانه، بە مرتفع شدن خطرات پیش رو در این منطقە اشاره کردە است.

لوری میلروی
لوری میلروی

لوری میلروی نویسندە و آکادمیسین آمریکایی و خبرنگار کردستان٢٤ در واشنگتن، با اشارە به روابط راهبردی آمریکا و کردستان نوشتە است آمریکا همپیمانی حقیقی در خاورمیانه ندارد و کردها می‌توانند این کمبود را جبران کنند. میلروی در این مورد بە تحمیل هژمونی ایران از طریق میلیشیاها پرداختە کە تأثیرگذاری آنان بر سیاست دولت عراق بە طور مداوم در حال افزایش است.

جی گارنر
جی گارنر

جی‌گارنر کە بعد از قیام مردم کردستان، مدیریت امور بشردوستانە را در اقلیم کردستان برعهدە داشتە است، بە دلایل حمایت از همەپرسی استقلال کردستان می‌پردازد. وی می‌گوید آمریکا از سال ١٩٩١ توجه مردم کردستان را بە سوی خود جلب کردە است و باید در این راستا سیاست‌های خود را ادامه‌ دهد. گارنر می‌‌گوید ایران و کشورهای عراق و سوریە کە سایە ایران هستند، از دشمنان آمریکا بە حساب می‌آیند، بە همین خاطر کشور دیگری باید در منطقە بە آمریکا نزدیک باشد کە مستقیما بە نفع ما خواهد بود. بە گفتە گارنر هلال شیعی در حال گسترش است و فارس‌ها بە امیال ٢٣٠٠ ساله خود نزدیک شدە اند. آنان با اعمال ‌هژمونی خود در منطقە بی‌ثباتی را اشاعه  می‌دهند.    

 

ادمیرال جیمس لاین
ادمیرال جیمس لاین

ادمیرال جیمس لاین ژنرال نیروی دریایی، مشاور و نمایندە آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای تحت عنوان درگیر شدن همپیمانی‌ها در خاورمیانە، با ابراز نگرانی از هژمونی ایران تحت حمایت روسها، از وجود کردستان بە عنوان تنها راە حل توازن قوا در منطقە یاد کرده است. ادمیرال جیس با انتقاد از ادارە باراک اوباما کە بسیاری از نیروهای خود را در برابر ایران قربانی کرد، پیشنهاد نمودە است کە آمریکا بە کمک کردها از زیادەخواهی‌‌های  ایران پیشگیری نماید. 

 

ساشا توپریچ
ساشا توپریچ

ساشا توپریچ، استاد امور اقتصاد، در مورد توانایی اقتصادی اقلیم کردستان نوشتە است کە زیستگاه کردستان سرشار از مواد خام انرژی است کە بە کردستان مستقل نیرو می‌دهند. این استاد دانشگاه تلاشهای کنونی کردستان در ادامە دادن بە روند اصلاحات را گامی مهم تلقی کردە و می‌گوید کردستان مستقل در مدتی کوتا‌ه می‌تواند بر همە موانع اقتصادی فائق آید.

روبرت دیسترو
روبرت دیسترو

همزیستی و تعامل ادیان یکی دیگر از مقالە‌های ویژەنامە واشنگتن تایمز است کە از سوی دو محقق دینی، رابرد دیستر استاد دانشگاه و کارول اولیری سرپرست پرژە آزادی ادیان در کردستان نگاشتە شدە است. این دو نویسنده از کردستان بە عنوان آرامترین سرزمین همزیستی ادیان در خاورمیانه نام می‌برند. همزمان می‌گویند استقبال کردستان از حدود دو ملیون آوارە یکی از نشانە‌های بارز همزیستی مردم کردستان است. از دیدگاە این دو شخصیت دینی، وجود کردها در منطقە باعث کاهش زیانهای جانی پیروان دیگر ادیان از سوی داعش شدە است کە این موضوع هم از نقطە قوت آینده کردستان مستقل است.

 

بشار وردە، کشیش و شخصیت دینی کاتولیک و پیشوای کلدانی‌ها درمورد آیندە نامعلوم همکیشان خود مقالە‌ای را در ویژنامە واشنگتن تایمز منتشر کردە است.

بشار وردە کە نقش اقلیم کردستان را در حمایت از پیروان دیگر ادیان مثبت توصیف می‌کند، نوشتە است دولت اقلیم کردستان حافظ جان صدها هزار نفر از پیروان این ادیان بودە است کە از دست داعش بە کردستان پناه آوردەاند. این شخصیت مسیحی می‌گوید دوران عراق متحد بە پایان رسیدە است و دراین شرایط آنها نیز در معرض تهدید قرار دارند.

 

کشیش بشار ورده
کشیش بشار ورده

سناتور مارشا بلاکبری عضو کنگرە آمریکا کە بر حمایت از کردها پافشاری می‌کند، نسل‌کشی کردها از سوی رژیم‌های حاکم بر عراق را یکی از دلایل استقلال کردستان می‌داند.

سناتور مارشا
سناتور مارشا

سناتور مارشا در مقالەای تحت عنوان "لازم است حمله شیماییی ١٩٨٨ را از یاد نبریم"، نوشته است، لازم است آن نسل‌کشی از سوی کنگرە و آمریکا بە رسمیت شناخته‌ شود و کردها هم این مصیبت را بە عنوان نقطه قوت استقلال استفادە کنند.

تلاش‌های کردها و دوستان آنان برای حمایت از همەپرسی ادامه دارد و در همین راستا کنفرانسی تحت عنوان " کردستان، همپیمانی استراتژی" روز جمعە ششم مرداد ماە جاری  با اسپانسری روزنامه واشنگتن تایمز و مرکز تحقیقاتی و رسانە‌ای کردستان ٢٤ با شرکت شخصیت‌‌های سیاسی، نظامی و آکادمیست‌های آمریکا و نمایندگانی از اقلیم کردستان در کنگرە آمریکا برگزار می‌گردد.