تلاش مالکی برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان

درخواست کرده است نشستهایی برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار شوند.

K24 - اربیل

نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق که سابقه‌ای طولانی در راستای دشمنی با حقوق کردها و اقلیتهای دیگر عراق دارد، دولت عراق و موسسات آن را به موضع‌گیری در قبال برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان ترغیب می‌کند.

روزنامه «عکاظ» گزارش داد نوری المالکی در جلسه اضطراری با فواد معصوم از وی خواسته است نشستهایی را با مشارکت ریاستهای جمهوری، نخست وزیری و پارلمان برای جلوگیری از همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار کند.

به گفته این روزنامه مالکی معاون رئیس جمهوری عراق از معصوم خواسته است به مخالفت با استقلال کردستان از عراق بپردازد.

قرار است هفته جاری نشستهای اضطراری در این راستا  به دعوت سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق برگزار شود و هدف آن هم جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان است.

مالکی در دوران نخست وزیری که به عامل اصلی ظهور و پیدایش گروه تروریستی داعش در عراق متهم است، مورد حمایت ایران قرار دارد و رقابت تندی با آن دسته از شیعیان عراق دارد که در خارج از محدوده نفوذ ایران قرار دارند.

حیدر عبادی نخست وزیر کنونی، مقتدی صدر روحانی با نفوذ شیعه و عمار حکیم رئیس حزب تازه تاسیس «جریان وطنی حکمه» از جمله افرادی هستند که نوری مالکی با حمایت ایران در جهت به حاشیه راندن آنها تلاش می‌کند.

قرار است همه‌پرسی استقلال کردستان روز سوم مهر ماه سال جاری برگزار شود.

مقتدی صدر هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرد و حیدر عبادی هم دعوت علی لاریجانی را برای مشارکت در مراسم تحلیف روحانی رد کرد که قرار است روز شنبه 14 مرداد برگزار شود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پاسخنامه‌ای به احمد ابو الغیظ دبیر کل اتحادیه عرب به عوامل برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اشاره کرده است.