عملیات «آمدیم تلعفر» در آستانه شروع است

نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آمادگی خود را برای حمایت از عملیات آزادسازی تلعفر اعلام کرده است.

K24 - اربيل

به گزارش کردستان24 عملیات آزادسازی تلعفر تحت عنوان «قادمون یا تلعفر» آغاز خواهد شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات آزادسازی تلعفر «قادمون یا تلعفر» نامگذاری شده است و عملیات «قادمون یان نینوا» موفقیت‌آمیز به پایان رسیده است.

مرکز شهرستان تلعفر در غرب موصل تنها شهر تخت کنترل گروه داعش در استان نینوا به شمار می‌رود.

این شهر از هر چهار سو در محاصره نیروهای عراقی است و پیشبینی می‌شود به این زودی عملیات آزادسازی آن شروع شود.

حیدر عبادی نخست وزیر عیراق روز 3 مرداد 1396 اعلام کرد یک نقشه ویژه برای آزادسازی تلعفر تهیه خواهند کرد.

نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آمادگی خود را برای حمایت از عملیات آزادسازی تلعفر و حویجه در استان کرکوک و قائم در استان انبار اعلام کرده است.

رسانه‌های عراقی و کردستانی پیشتر گزارش داده بودند توپخانه‌های ارتش آمریکا در منطقه زمار در شمال غرب موصل تروریستان داعش در تلعفر را توپباران کرده‌اند.

عملیات آزادسازی موصل روز 26 مهر 1395  با مشارکت نیروهای پیشمرگه و عراقی و حمایت ائتلاف بین المللی آغاز شد و در اوائل عملیات نیروهای پیشمرگه با کنترل مناطق حومه موصل راه را برای ورود نیروهای عراقی به داخل شهر هموار کردند.

نیروهای عراقی روز پنجشنبه  8 تیر ماه با کنترل بیشتر مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل بویژه خرابه‌های باقیمانده از مسجد النوری و مناره حدبا در قلب کرانه باختری، پایان گروه تروریستی داعش در موصل را رقم زدند.

احمد اسدی سخنگوی نیروهای حشد شعبی گفته است 20 هزار افراد مسلح حشد در عملیات تلعفر مشارکت خواهند کرد.

در حالی که منابع نظامی ارتش عراق گفته‌اند 40 هزار سرباز ارتش و واحد ضد ترور و پلیس فدرال برای عملیات آزادسازی تلعفر آماده هستند، اما تاکنون مشارکت حشد شعبی در این عملیات نا معلوم است.

ترکیه که نیروهایش در منطقه باشیک (بعشیقه) در شمال شرق موصل مستقر کرده است، چندین بار مخالفت خود را با حضور نیروهای حشد شعبی در عملیات تلعفر اعلام کرده است.