عملیات آزادسازی حویجه بعد از همه‌پرسی استقلال کردستان

عملیات آزادسازی حویجه بدون شرکت نیروهای پیشمرگه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، عملیات آزاد سازی شهرستان حویجه در جنوب غرب کرکوک بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان آغاز خواهد شد.

کمال کرکوکی فرمانده نیروهای پیشمرگه در محور غرب کرکوک به کردستان24 گفت «مدت کوتاهی بعد از پایان همه‌پرسی استقلال کردستان، عملیات آزادسازی حویجه آغاز خواهد شد».

ساکنین حویجه که اکثریت آنها از عربهای سنی هستند از سال 2014 تاکنون تحت کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد.

کمال کرکوکی فرمانده نیروهای پیشمرگه در محور غرب کرکوک
کمال کرکوکی فرمانده نیروهای پیشمرگه در محور غرب کرکوک

بعد از آزادسازی تمام مناطق استان نینوا از گروه تروریستی داعش به نظر می‌رسید عملیات پاکسازی مناطق غرب استان انبار بویژه شهر قائم در اولویت قرار دارد، اما حیدر عبادی نخست وزیر عراق چندین بار تاکید کرده است که عملیات آزادسازی حویجه به این زودی آغاز خواهد شد.

شورای استان کرکوک، فرماندهان نظامی پیشمرگه، دولت اقلیم کردستان و عشایر عرب کرکوک چندین بار خواستار آغاز عملیات حویجه شده‌اند که دهها هزار تن از ساکنان این شهرستان به شهر کرکوک پناه آورده‌اند.

نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک گفته است عملیات آزادسازی حویجه بدون مشارکت نیروهای پیشمرگه موفقیت‌‌آمیز نخواهد بود.

 

نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک
نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک

وی روز یکشنبه با فرماندهان نظامی نیروهای پیشمرگه دیدار کرد و گفت می‌خواهیم حویجه به زودی آزاد شود و ساکنین آن بتوانند در همه‌پرسی شرکت کنند.

اما به گفته کرکوکی آوارگان حویجه در همه‌پرسی مشارکت خواهند کرد.

استاندار کرکوک با تاکید بر برگزاری همه‌پرسی در استان کرکوک اعلام کرد مشکل پرچم کردستان حل شده است و بر فراز مراکز رسمی استان باقی خواهد ماند.

همه‌پرسی استقلال کردستان روز سوم مهر ماه سال جاری در اقلیم کردستان و مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم برگزار خواهد شد.