حیدر العبادی انتقال تروریستهای داعش بە مرزهای عراق را بە شدت محکوم کرد

شبە نظامیان حزب‌اللە و رژیم بشار اسد دهها نفر از افراد مسلح داعش را از مرزهای لبنان بە مرز سوریە و عراق انتقال دادند.

 k24 - اربیل

روز سەشنبە ٧ شهریور درپی توافق میان رژیم بشار اسد و شبه نظامیان  حزب‌اللە، صدها نفر از تروریست‌های داعش همراە با سلاح و مهمات از مرزهای لبنان بە مرز سوریە و عراق انتقال دادە شند.

 حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به توافق حزب‌الله لبنان برای انتقال عوامل داعش از مرز لبنان به مرز سوریه-عراق  به شدت اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، العبادی سه‌شنبه 29 اوت گفت که «نباید در هیچ جا به تروریسم فرصت داد». او افزود که «منتقل کردن تروریست‌ها به مرزهای سوریه و عراق، مردم ما را در معرض تهدید قرار می‌دهد».

العبادی گفت: «گروه داعش، نفس‌های آخر خود را می‌کشد و نباید به آن فرصت نفس کشیدن داد، این یک اشتباه است».

محمد الکربولی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم گفت که توافق میان شبه‌نظامیان حزب‌الله و داعش «مساله‌ای خطرناک و پرونده‌ای بین‌المللی است که دولت و وزارت امور خارجه عراق باید برای قرار گرفتن در جریان جزئیات آن، اقدام کنند».

الکربولی از حیدالعبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست در اقدامی فوری دستور آغاز عملیات بازپس گیری منطقه مرزی القائم واقع در غرب استان الانبار را از داعش، صادر کند.

الکربولی گفت: «تمام توافق‌هایی که خارج از مرزها صورت می‌گیرد، به زیان مردم عراق و فرزندان استان‌های آسیب دیده است». او تاکید کرد: «سخن گفتن از توافق میان حزب‌الله و داعش، مساله‌ای خطرناک است و اگر این خبرها صحت داشته باشد و آن‌ها (داعش) وارد القائم شده‌اند، رویدادی خطرناک‌تر است» .

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان به نیروهای داعش اجازه داده‌اند تا سوار اتوبوس شده و در امنیت کامل به استان دیرالزور منتقل شوند. رژیم  سوریه نیز در این توافق شرکت داشت.  در پی این توافق جنجال برانگیز حزب‌الله متهم شده که توافقاتی به زیان ارتش لبنان منعقد می‌کند.

در چارچوب همین توافق، جنازە محمد حججی عضو سپاە پاسداران ایران کە در مرز سوریە - عراق بە اسارت داعش درآمدەبود، تحویل حزب‌اللە لبنان دادە شدە است.

از سوی دیگر ریاست اقلیم  و شورای امنیت اقلیم کردستان نیز توافق داعش با رژیم اسد و حزب‌اللە لبنان را توطئە دانستە و بە آن اعتراض کرده‌اند.