العبادی گزارش خبرگزاریهای ایران را تکذیب کرد

سخنگوی دولت: عراق از انتقال تروریستهای داعش به مرزهایش مطلع نبود

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24، حیدر العبادی نخست وزیر عراق، گزارش خبرگزاریهای ایران و لبنان درباره مطلع بودن دولت عراق از توافق بین حزب‌الله و داعش را تکذیب کرد.

سخنگوی دفتر العبادی روز جمعه دهم شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد «کانال المیادین و خبرگزاری فارس اخبار دروغین و جعلی درباره مطلع بودن دولت عراق از توافق انتقال صدها نفر از عناصر داعش به شهر البوکمال در امتداد مرز عراق منتشر کردند».

سعد الحدیث، همچنین گفته است که این توافق «به طور کامل بدون اطلاع  قبلی دولت عراق انجام شدە است».

سخنگوی دولت عراق با تکذیب این خبر، اظهار داشت: عراق از این توافق مطلع نبود و در این مورد از دولت عراق نظرخواهی نشدە است.

توافق حزب‌الله لبنان و رژیم سوریه با گروه داعش برای انتقال صدها تروریست داعش از مرز لبنان به مرزهای عراق مخالفت مقامات عراق، کردستان و آمریکا در پی داشته است.

حیدر العبادی نخست‌ وزیر عراق به توافق بین حزب‌الله و داعش برای انتقال عوامل داعش از مرز لبنان به مرز سوریه-عراق به شدت اعتراض کرد و گفت انتقال تروریست‌ها به مرزهای سوریه و عراق، مردم ما را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

ریاست اقلیم کردستان هم این توافق را تکرار سناریوی سال 1391 خوانده است که طی آن داعش از سوریه وارد خاک عراق شد و شهر موصل را بە تصرف خود درآورد.

"برت مکگورک" نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌‌المللی علیه داعش نیز  با ابراز نگرانی از انتقال تروریستهای داعش از لبنان به مرز عراق گفته است. تروریستهای « غیر قابل سازش» داعش باید در میدان جنگ کشته شوند، نه این که بدون موافقت عراق با اتوبوس از سوریه به مرزهای این کشور منتقل شوند.

شمار زیادی از سیاستمداران عراق هم به شدت  بە این موضوع اعتراض کرده‌اند و خواستار اقدامات جدی دولت برای جلوگیری از ورود این تروریستها  به خاک کشور شدند.

از سوی دیگر نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق از توافق میان حزب‌الله و گروه داعش حمایت کرده و گفته است منتقدان ناقص‌العقل هستند که با نادانی و کینه حمله‌ای را هدفمندانه علیه حسن نصرالله آغاز کرده‌اند.

جنگنده‌های آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از انتقال تروریستهای داعش یکبار مسیر این گروه را بمباران کردند.

نصرالله اعلام کرده است برای این توافق شخصا به دمشق رفتە و در دیداری با بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه، رضایت وی را برای ایجاد این توافق جلب کردە است.