کنسولگری آمریکا در اقلیم کوردستان در سالیاد درگذشت ملا مصطفی بارزانی پیامی منتشر کرد

"به خاطر تاثیرات و خدماتی که برای اقلیم کوردستان عراق و کورد داشته است هنوز از ملا مصطفی بارزانی یاد می‌شود"
ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهائی‌بخش مردم کوردستان
ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهائی‌بخش مردم کوردستان

هَولِر/اربیل (کوردستان٢٤)- کنسولگری آمریکا، با انتشار پیامی به مناسبت سالیاد درگذشت ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهائی‌بخش مردم کوردستان، زندگی و میراث ملا مصطفی بارزانی را گرامی داشت.

در سالیاد درگذشت ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهائی‌بخش مردم کوردستان، کنسولگری آمریکا در اقلیم کوردستان، پیامی منتشر کرد.

کنسولگری آمریکا در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، نوشت؛ امروز زندگی و میراث ملا مصطفی بارزانی (١٩٠٣-١٩٧٩) را گرامی می‌داریم. کنسولگری آمریکا تاکید کرده است؛ به خاطر تاثیرات و خدماتی که برای اقلیم کوردستان عراق و کورد داشته است، تا به امروز نیز از ملا مصطفی بارزانی یاد می‌شود.

- ملا مصطفی بارزانی، پنجمین و آخرین پسر شیخ محمد بارزان، در ١٤/٣/ ١٩٠٣ میلادی در روستای بارزان به دنیا آمده است.

- سال ١٩٠٤ میلادی، شیخ محمد، پدر ملا مصطفی زندگی را به درود گفته و برادر بزرگ او، شیخ عبدالسلام رهبری بارزانی‌ها را به عهده می‌گیرد.

- هنگامی که ملا مصطفی در سن سە سالگی بوده است، نیروهای ارتش عثمانی به منطقه آنها حمله‌ور شده و برادر بزرگ او شیخ عبدالسلام را اسیر می‌کنند و ملا مصطفی و مادرش را نیز به مدت ٩ زندانی می‌کنند.

- شیخ عبدالسلام بارزانی، به خاطر ایستادگی و مبارزه در راه احقاق حقوق مردم کوردستان و استقلال کوردستان، در سال ١٩١٤ میلادی در شهر موصل اعدام می‌‌شود.

- در سال ١٩١٩ میلادی، ملا مصطفی به کمک جنبش شیخ محمود حفید در سلیمانیه شتافته و یک نیروی ٣٠٠ نفری مسلح را فرماندهی می‌کند.

- سال ١٩٢٠ میلادی، شیخ احمد بارزان، ملا مصطفی را به عنوان نماینده خود به شمال کوردستان فرستاده تا با شیخ سعید پیران دیدار کند و با قیام او هماهنگی ایجاد کند.

- در سال‌های ١٩٣١ – ١٩٣٢ در مقابل نیروهای انگلیسی، نیروهای بارزان را برای دفاع از منطقه (مِرگَسُر - شِروان) فرماندهی می‌کند. به دلیل کارایی و مهارتش در آن جنگ شهرت فراوان یافت. او توانست منطقه را حفظ کند.

ب.ن