با گذشت حدود ٤ سال از برگزاری همه‌پرسی سیاست‌مداران کورد بر ادامه‌ی مبارزه برای استقلال تأکید می‌کنند

در همه‌پرسی استقلال کوردستان بیش از ۹۰ درصد مردم به استقلال کوردستان رأی دادند
اعضای شورای عالی همه‌پرسی کوردستان/ آرشیو
اعضای شورای عالی همه‌پرسی کوردستان/ آرشیو

اربیل (کوردستان ۲۴)- در چهارمین سالروز تعیین موعد برگزاری همه‌پرسی استقلال کوردستان، هنوز فاکتورهای ناشی از ضرورت برگزاری آن  تغییر نکرده است.

نشست نیروهای سیاسی کوردستان بە ریاست پرزیدنت بارزانی چهار سال پیش در چنین روزی برای تعیین روز برگزاری همه‌پرسی استقلال کوردستان برگزار شد. در آن نشست، روز ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ به‌عنوان روز برگزاری همه‌پرسی تعیین شد. در آن همه‌پرسی بیش از ٩٠ درصد مردم استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیە‌ کرکوک و حلبچه بە استقلال کوردستان رأی دادند.

ابوبکر علی، سیاستمدار کورد، در گفتگو با کوردستان۲۴ گفت: " از ابتدای تأسیس دولت عراق دلیل قوی برای ایجاد کشور کوردستان وجود داشته است. اما بە زور و با توجیهاتی بە عراق الحاق شده است." وی گفت: " کوردها پس از اعراب، فارس‌ها و ترک‌ها، چهارمین  ملت منطقه هستند کە از حق استقلال برخوردار نشده‌اند. 

این سیاست‌مدار کورد گفت: "عدم رعایت توافق در مورد توازن، مشارکت و همچنین عدم پایبندی به قانون اساسی مخصوصاً اجرا نکردن ماده‌ی ۴۰ این قانون از دلایل ایجاد زمینه‌ی برگزاری همه‌پرسی استقلال کوردستان بود. وی تأکید کرد فاکتورهای بە جای خود باقی هستند و همزمان حاکمان عراق با همان منطق قبلی و بدون تغییر بر این کشور حکم می‌کنند."

کاوه محمود دبیر کل حزب "شیوعی" (حزب کمونیست عراق) نیز به کوردستان۲۴ گفت: " استقلال کوردستان بخشی از حقوق تعیین سرنوشت است و باید ملت کورد برای احقاق این حق بە مبارزه ادامه بدهد. نباید در این مورد هیچ توجیهی را بپذیریم".

اکنون درحالی‌که حدود چهار سال از برگزاری همه‌پرسی استقلال کوردستان می‌گذرد،  رهبری سیاسی کوردستان از حکومت فدرال عراق می‌خواهد قانون اساسی تصویب‌شده از سوی عراقی‌ها را اجرا نماید، اما بە دلیل وجود  مراکز تصمیم‌گیری متعدد، نەتنها دولت هم نمی‌تواند خواسته‌ها و اهداف خود را عملی نماید، بلکه علی‌رغم توافق میان اربیل و بغداد،  در مورد بسیاری از مسائل، دولت عراق تاکنون نتوانستە این توافق را اجرا نماید.

/ا. م