تصویربرداری فیلم بلند سینمایی "مسی بغداد" بە کارگردانی سهیم عمر در اقلیم کردستان آغاز شد

فیلم کوتاه مسی بغداد تاکنون ۶۰ جایزه‌ی بین‌المللی دریافت کرده است
پشت‌‌صحنه‌ی تصویربرداری فیلم بلند "میسی بغداد"
پشت‌‌صحنه‌ی تصویربرداری فیلم بلند "میسی بغداد"

اربیل (کردستان ۲۴)- تصویر بردرای  فیلم  بلند "مسی بغداد" از کارهای کارگردان کرد "سهیم عمر خلیفه" از ماه جاری میلادی در اقلیم کردستان آغاز شده است.

فیلم کوتاه "مسی بغداد" پیش‌تر ۶۰ جایزه‌ی جهانی را از آن خود کرده است. کشورهای بلژیک، هلند، آلمان و همچنین اقلیم کردستان تهیەکنندگان این فیلم هستند. اقلیم کردستان بە تنهایی بودجه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری بە این تصویربرداری اختصاص داده است.

به گزارش کردستان٢٤، عوامل فنی تهیەی این فیلم از کردستان، بلژیک و هلند شرکت دارند و "حسین حسن"، "زهرا غندور"، "اثیر عادل" و "عادل عبدالرحمان" در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

"هندریک ورته" از سوی شرکت A Team Productions  بلژیکی، "محمد ئەکتاش" از شرکت میتوس فیلم Mitos Film آلمانی و همچنین هلند و اقلیم کردستان نیز در تهیه‌ی این فیلم شرکت دارند.

پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد
تصاویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمبرداری فیلم سینمایی مسی بغداد

 

شرکت وایلد بونچ Wild Bunch کە از شرکت‌های معتبر امور سینما در اروپاست، وظیفه‌ی پخش و اکران فیلم را بر عهده گرفته است.

فیلم کوتاه "مسی بغداد" پیش‌تر در سال ۲۰۱۲ تهیە و موردتوجه دست‌اندرکاران سینمای جهان قرار گرفت و تعداد ٦٠ جایزه‌ی جشنواره‌های جهانی را از آن خود کرد و بە لیست نامزدهای دریافت جایزه‌ی اسکار راه یافت.

 داستان فیلم "مسی بغداد"، شرع حال کودکی با معلولیت جسمی و علاقه‌مند به بازی فوتبال است بە شدت طرفدار بازیکنان باشگاه بارسلونان اسپانیا و ستاره‌ی منتخب آرژانتینی "لیونل مسی" است.

بازیگر اصلی این فیلم درنتیجه‌ی ایفای این نقش در آن با لیونل لیونل مسی دیدار کرد و با همکاری یک نهاد بریتانیایی در ایران پای مصنوعی برای وی ساخته شد.

مدیریت اداره‌ی سینمای بلژیک کەسالانه از شش تا هشت پروژه‌ی سینمایی حمایت می‌کند، در سال ۲۰۱۷، بودجه‌ای برای نوشتن سناریو و تهیەی فیلم بلندتر "مسی بغداد" اختصاص داد.

تصویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد
تصاویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد

پیش‌تر قرار بود فیلم‌برداری آن در ابتدای سال ۲۰۲۰ آغاز شود، اما شیوع ویروس کرونا همچون دیگر پروژه‌های سینمایی کار فیلم‌برداری و تهیەی آن را بە تعویق انداخت.

این اثر دومین اثر بلند سینمایی "خلیفه" پس از کارگردانی فیلم بلند "زاگرس" است کە ۱۲ جایزه‌ی جشنواره‌های سینمایی از جمله جایزه‌ی ۴۴مین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم "گنت" در بلژیک را کسب کرده است.

"سهیم عمر خلیفه"‌  متولد شهر "زاخو" در استان "دهوک" اقلیم کوردستان و شهروند بلژیکی- عراقی، از طریق فیلم کوتاه "سرزمین پهلوانان"، "میسی بغداد" و "صیاد بد" بیش از ۱۲۰ جایزە از جشنواره‌های سینمایی دریافت کرده و دو فیلم وی بە عنوان بهترین فیلم‌های کوتاه نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده‌اند. وی اکنون عضو هیئت‌داوران جشنواره‌ی اسکار است.

تصاویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد
تصاویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد
تصاویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد
تصاویری از پشت‌صحنه‌ی فیلمرداری فیلم سینامیی مسی بغداد

 

/ا.م