ماتیو تولر: عاملان حمله به فرودگاه بین‌المللی اربیل با واکنش تاثیرگذارتری روبرو می‌شوند

"حملات پهپادی به طور مستقیم دولت اقلیم کوردستان و دولت عراق را هدف می‌گیرند نه نیروهای آمریکا"
ماتیو تولر، سفیر آمریکا در عراق
ماتیو تولر، سفیر آمریکا در عراق

اربیل (کوردستان٢٤)- سفیر آمریکا در عراق، تاکید کرد که واکنش تاثیرگذارتری نسبت به عاملان حمله به فرودگاه بین‌المللی اربیل نشان خواهند داد.

ماتیو تولر، سفیر آمریکا در عراق، طی ایراد سخنانی در پنل موسسه پژوهشی (میری) که تحت عنوان (یک عراق با ثبات برای یک اقلیم با ثبات) در اربیل برگزار شد، اعلام کرد که ایالات متحده مدت ٣٠ سال است با اقلیم کوردستان روابط قوی دارد و به آن ادامه خواهد داد.

وی درباره حملات به فرودگاه بین‌المللی اربیل، اظهار داشت:" تا کنون ٨ – ٩ بار به فرودگاه حمله شده و ما می‌دانیم که پهپادها و مواد انفجاری استفاده شده تولید ایران هستند، این موضوع در چهارچوب اختلافات میان ایران و عراق جای می‌گیرد، ما با روابط میان ایران و عراق مخالف نیستیم، اما باید روابط به نفع طرفین و بر مبنای احترام متقابل باشد".

تولر تاکید کرد؛ ایران از شبه‌نظامیانی حمایت می‌کند که خارج از کنترل دولت عراق هستند و دولت عراق خود باید برای حل این مشکل راهی پیدا کند.

سفیر آمریکا در عراق، افزود:" گفته می‌شود که حملات پهپادی به اقلیم کوردستان به دلیل حضور نیروهای آمریکا و نیروهای خارجی انجام می‌‌شوند، اما این درست نیست و ما فکر می‌کنیم که به طور مستقیم دولت اقلیم کوردستان و دولت عراق را هدف می‌گیرند و باید آنها خود تدابیری بیاندیشند".

ماتیو تولر، درباره تحریم‌هایی که علیه عاملان حملات اعمال کرده‌اند، گفت آن تحریم‌ها تاثیر چندانی نداشته‌اند و به همین دلیل در تلاش هستند واکنش تاثیرگذارتری نسبت به شبه‌نظامیان نشان دهند.

همچنین مقایسه کردن عراق با افغانستان را نادرست دانست و گفت که منافع آمریکا در عراق با منافع آن کشور در افغانستان بسیار متفاوت هستند.

ب.ن