کارشناس سیاسی: ایران خواستار تجزیه و تضعیف عراق است

"ائتلاف نجات میهن می‌تواند با توطئه‌های ایران مقابله کند"
حمید کفائی، پژوهشگر و کارشناس سیاسی امور عراق
حمید کفائی، پژوهشگر و کارشناس سیاسی امور عراق

اربیل (کوردستان٢٤)- پژوهشگر و کارشناس سیاسی، ایران را عامل بی‌ثباتی در عراق و راه حل رهایی این کشور از بحران را برقراری نظام فدرالی دانست.

حمید کفائی، پژوهشگر و کارشناس سیاسی، با شرکت در گفتگوی خبری شبکه کوردستان٢٤، به نفوذ ایران در عراق اشاره کرد و گفت:" ایران از دیرباز برای برهم زدن ثبات در عراق تلاش کرده و خواستار تجزیه و تضعیف این کشور است و برای پیاده کردن سیاست‌های خود از نیروهایی استفاده می‌کند که خائن و سر سپرده هستند و به منافع عراق هیچ اهمیتی نمی‌دهند".

وی افزود که جبهه جریان‌های میهنی به ویژه ائتلاف نجات میهن، می‌تواند با "توطئه‌های ایران" مقابله کند و دولت جدید را بر مبنای منافع عراق تشکیل دهد.

کفائی همچنین تلاش‌ها برای تشکیل دولت مرکزی در عراق را شکست خورده تلقی کرد و راه حل رهایی این کشور از بحران را برقراری نظام فدرالی و ایجاد اقالیم فدرالی مشابه اقلیم کوردستان در دیگر مناطق عراق دانست.

این کارشناس سیاسی، اصلاح قانون اساسی عراق به ویژه مواد مربوط به انتخاب رئیس جمهور را نیز ضرورت دانست و گفت که در تدوین و تصویب قانون اساسی این کشور در سال ٢٠٠٥ میلادی عجله شده و این مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

نفوذ ترکیه در عراق را هم مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت که ترکیه نیز همچون ایران از ضعف دولت عراق سوءاستفاده نموده و اگر یک دولت و مجلس نیرومند در عراق وجود داشت ایران و ترکیه نمی‌توانستند سلطه خود را تحمیل کنند.

حمید کفائی، اصلاح قانون اساسی عراق را راه حلی مناسب برای جلوگیری از نفوذ ایران و ترکیه در این کشور می‌داند و یادآور شد که عراقی‌ها در سال ٢٠١٩ علیه وضعیت موجود اعتراضات بزرگ به راه انداخته و خواستار تغییر شده‌اند.

پژوهشگر و کارشناس سیاسی امور عراق، تلاش برای به حاشیه راندن بلوک سنی و احتمال جنگ داخلی در بلوک شیعی را ویرانگر دانست و راه حل ریشه‌ای را پایبندی به فدرالیسم و پیروی از نظام اکثریت و اقلیت سیاسی و نه فرقه‌ای، تلقی کرد.

ب.ن