وزارت خارجه‌ی فرانسه بازداشت دو شهروند این کشور در ایران را محکوم کرد

وزارت اطلاعات ایران یک روز پیش‌ از بازداشت دو شهروند یکی از کشورهای اروپایی به اتهام توطئه‌چینی علیه نظام اسلامی این کشور خبر داده بود
سسیل کولهر، شهروند فرانسوی، بە همراه شوهرش در تهران به اتهام توطئه‌چینی علیه نظام اسلامی ایران بازادشت شده است
سسیل کولهر، شهروند فرانسوی، بە همراه شوهرش در تهران به اتهام توطئه‌چینی علیه نظام اسلامی ایران بازادشت شده است

اربیل (کوردستان۲۴)- وزارت امور خارجه‌ی  فرانسه روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، بازداشت دو فرانسوی در ایران را محکوم کرد و اتهامات آنان را بی‌پایه و اساس دانست.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز گذشته، اعلام کرد که "دو اروپایی" که برای توطئه و ایجاد شورش و ناامنی به ایران آمده بودند، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات بدون اینکه نام و تابعیت بازداشت‌شدگان را بیان کند، اعلام کرد که این دو مأمور "متخصص حرفه‌ای درزمینه‌ی ایجاد شورش و بی‌ثباتی" هستند و ازجمله با شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان (سازمان دهنده‌ی اعتراضات معلمان) ارتباط داشته‌اند.

یک روز بعد، در پاریس اعلام شد که یک فعال سندیکایی و شوهرش که برای تعطیلات به ایران رفته بوده‌اند، در آنجا بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه‌ی فرانسه نیز اعلام کرد که سفارت فرانسه در تهران در تلاش است تا با بازداشت‌شدگان تماس برقرار کند.

پاریس در اعتراض به بازداشت این دو شهروند فرانسوی جانشین سفیر ایران را بە وزارت خارجه‌ی فرانسه احضار کرده است

وزارت خارجه هویت دو نفر را اعلام نکرده، اما منابع غیررسمی در پاریس گفته‌اند که فعال سندیکایی، خانم سسیل کوهلر نام دارد که همراه با شوهر خود گرفتار شده است.

مسئولان سندیکای FO (نیروی کارگری) تأیید کرده‌اند که فرد بازداشت شده در این اتحادیه کار می‌کرده. خانم کوهلر در بخش "آموزش و فرهنگ" فعالیت داشته است.

/ا.م