دولت عراق تعدادی از دانشگاه‌های ایران را فاقد اعتبار اعلام کرد

بیش از پنجاه و شش هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند

اربیل (کوردستان ۲۴)- معاون وزیرعلوم ایران می‌گوید عراق ۳۳ دانشگاه ایران را برای تحصیل دانشجویان عراقی تأیید کرده است.

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ایران گفته که عراق ۳۳ دانشگاه ایران را برای تحصیل دانشجویان عراقی تأیید کرده است.

داداش‌پور، در مصاحبه با خبرگزاری مهر توضیح داده است که در این ارزیابی عراق، دانشگاه‌های جهان بر اساس نظام رتبه‌بندی «کیو اس، شانگهای و تایمز» ارزشیابی شده است که درمجموع «۱۸ دانشگاه دولتی ایران به همراه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی برای دولت عراق معتبر محسوب شده» که دانشجویان عراقی حق تحصیل در آنها را دارند.

تعدادی از رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند که دولت عراق مدارک ۲۷ دانشگاه ایران را غیر معتبر دانسته است. مهر نیز نوشته که در جدیدترین نظام رتبه‌ی دولت عراق ۲۷ دانشگاه ایرانی ازجمله دانشگاه علامه طباطبایی برای تحصیل دانشجویان عراقی غیر معتبر اعلام شده بود.

دانشگاه‌هایی کە وزارت آموزش عالی عراق مدارک آن‌ها را بی اعتبار می‌داند

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی نیز این مورد  نوشتە است:‌ خبر عجیب عدم اعتبار مدارک ٢٧ دانشگاه ایران ازنظر وزارت علوم دولت عراق که این روزها در رسانه‌ها منتشر شده، هنوز واکنشی را از طرف مسئولین مربوطه ایرانی به همراه نداشته است.

ازجمله دانشگاه‌هایی که به‌موجب این خبر، مدارک آنها ازنظر عراق اعتبار ندارند، تمام شعبات دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه رازی، جامعة المصطفی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه نفت، دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه ادیان و مذاهب هستند.

بیش از پنجاه و شش هزار دانشجوی عراقی در دانشگا‌های ایران تحصیل می‌کنند

داداش‌پور گفته که بیش از پنجاه‌وشش هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند. به گفته‌ی وی،  ۷۴ درصد این دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و ۲۶ درصد دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند.

برتری ارزش دینار عراق بر تومان ایران، پایین بودن شهریه‌ی دانشجویان، پایین‌ بودن هزینه‌ی تحصیل در ایران و همسایگی این دو کشور هزاران دانشجوی عراقی را به ایران جذب کرده است.

/ا.م