سرنوشت زنان ایزدی ٨ سال پس از نسل‌کشی هنوز نامعلوم است

" ما می‌دانیم بسیاری از زنان ایزدی هنوز در کشورهای تحت نفوذ داعش در اسارت هستند"
یک زن و کودک ایزدی بازمانده نسل‌کشی
یک زن و کودک ایزدی بازمانده نسل‌کشی

اربیل (کوردستان٢٤) – یک سازمان دفاع از حقوق ایزدی‌ها، روز یکشنبه این هفته اعلام کرد که سرنوشت هزاران زن ایزدی، هشت سال پس از نسل‌کشی ایزدی‌های شنگال از سوی داعش، هنوز نامعلوم است.

در ٣ اوت سال ٢٠١٤، داعش عملیات نسل‌کشی علیه ایزدی‌های شنگال را آغاز کرد، مردانشان را کشت، زنان را به بردگی گرفت و هزاران نفر را آواره کرد که بیشتر آنها به اقلیم کوردستان پناه آوردند.

بعدها بسیاری از بازماندگان نسل‌کشی ایزدی‌ها در اردوگاه هول سوریه که هزاران خانواده داعشی را در خود جای داده است، شناسایی شدند.

چهارشنبه این هفته به مناسبت هشتمین سالگرد نسل‌کشی ایزدی‌ها مراسم‌های مختلفی در اقلیم کوردستان و عراق برگزار می‌شوند.

بنیاد آزاد ایزدی‌ها (FYF) در بیانیه‌ای اعلام کرد:" هشت سال پس از نسل‌کشی ایزدی‌ها هنوز سرنوشت بیش از ٢٧٠٠ ایزدی نامعلوم است و این واقعیت دردناک به طرز غم انگیزی در جامعه ما عادی شده است".

١٨ کشور خارجی ناپدید شدن زنان و کودکان ایزدی را
١٨ کشور خارجی ناپدید شدن زنان و کودکان ایزدی را "وحشتناک" خواندند

بیانیه تاکید کرده: "ما می‌دانیم که شمار قابل توجهی از ناپدیدشدگان از سوی داعش و در اسارت کشته شده‌اند و نیز می‌دانیم که بسیاری از آنها هنوز زنده هستند و به احتمال زیاد در سوریه، ترکیه، عراق و کشورهای تحت نفوذ داعش در اسارت هستند".

این بنیاد همچنین خواستار تدوین یک "برنامه واقع بینانه برای شناسایی و نجات ناپدید شدگان" شده است.

سال گذشته نیز ٨٠ سازمان و کارشناس حقوقی از جامعه جهانی خواستند که برای نجات زنان ناپدید شده ایزدی اقدامات بیشتری انجام دهد.

این در حالی‌ست که بسیاری از زنان ایزدی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و از سوی داعشی‌ها بچه‌دار شده‌اند و ادغام مجدد این زنان و فرزندانشان در جامعه برای ایزدی‌ها کار دشواری بوده است.

بنیاد آزاد ایزدی‌ها خاطرنشان کرده:" باید تلاش‌هایی برای زنان و دختران آسیب دیده انجام شود تا از قلمرو داعش رهایی یابند و از  امنیت برخوردار شوند".

بسیاری از زنان ایزدی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و از سوی داعشی‌ها بچه‌دار شده‌اند
بسیاری از زنان ایزدی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و از سوی داعشی‌ها بچه‌دار شده‌اند

پری ابراهیم، ​​موسس و مدیر اجرایی بنیاد آزاد ایزدی‌ها (FYF) به کوردستان٢٤ گفت:" وضعیت زنان بازمانده نسل‌کشی ایزدی‌ها اعضای خانواده آنان و همه جامعه ایزدی‌ها را دچار رنج و درد شدید کرده ‌است".

او می‌گوید:" ما می دانیم بسیاری از آنها زنده‌اند و حتی اگر آنها فرزندان ناشی از تجاوز جنسی داشته باشند، ما کاملا متعهد هستیم که به آنها کمک کنیم تا از اسارت داعش رهایی یابند و زندگی بهتری را در مکانی دیگر آغاز کنند. هشت سال بردگی اجباری نفرت انگیز است و ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم".

سال گذشته، بیانیه مشترکی که از سوی ١٨ کشور خارجی منتشر شد و اکثر آنها اروپایی بودند، ناپدید شدن زنان و کودکان ایزدی را "وحشتناک" خواند.

کشور‌های امضا کننده بیانیه، اعلام کردند که مایلند با دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به ایزدی‌های قربانی نسل‌کشی در سراسر جهان کمک کنند.

ب.ن