پرزیدنت بارزانی: جنایت نسل‌کشی شنگال زخمی عمیق بر پیکر مردم کوردستان است

"گام اول برای التیام زخم‌های شنگال بازگرداندن صدارت آن به صاحبان اصیل منطقه و خروج گروه‌های مسلح است"
پرزیدنت مسعود بارزانی
پرزیدنت مسعود بارزانی

اربیل (کوردستان٢٤) – پرزیدنت بارزانی در هشتمین سالیاد نسل‌کشی ایزدی‌های شنگال تاکید کرد که نسل‌کشی شنگال تداوم سلسله فجایع و جنایاتی بود که در طول تاریخ علیه مردم کوردستان انجام شده‌اند.

مقر پرزیدنت مسعود بارزانی، پیام ویژه ایشان را به مناسبت هشتمین سالیاد نسل‌کشی ایزدی‌های شنگال منتشر کرد.

در پیام پرزیدنت بارزانی آمده است:" امروز هشت سال از یورش تروریست‌ها به شنگال می‌گذرد، جنایت نسل‌کشی شنگال زخمی عمیق بر پیکر مردم کوردستان است. خواهران و برادران ایزدی ما به دلیل کورد بودن و دین و اعتقادات خود، در این فاجعه آماج یورش تروریست‌ها شدند".

پرزیدنت بارزانی تاکید کرده‌اند:" آنچه جنایت‌کاران داعش بر خواهران و برادران ما روا داشتند، تداوم سلسله فجایع و جنایاتی بود که در طول تاریخ علیه مردم کوردستان انجام شده‌اند".

ایشان افزوده‌اند:" در سالیاد فاجعه نسل‌کشی شنگال، متاسفانه به رغم امضای توافق میان دولت اقلیم و دولت فدرال درباره آینده و مدیریت شنگال، هنوز توافق اجرا نشده و شنگال در دست شماری گروه مسلح است که مانع بازگشت مردم و آبادسازی شنگال شده‌اند".

پرزیدنت بارزانی در پیام خود گام اول برای التیام زخم‌های شنگال را بازگرداندن صدارت آن به صاحبان اصیل منطقه و خروج گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان دانسته‌اند "که بر آن سیطره کرده‌اند، همچنین اجرای توافق‌نامه شنگال و در پیش گرفتن تدابیری تا بیش از این فاجعه و جنایت علیه ایزدی‌ها و دیگر اقلیت‌ها تکرار نشوند".

پرزیدنت بارزانی، خاطرنشان کرده‌اند:" در این سالیاد فاجعه‌بار یاد شهدا و قربانیان شنگال را گرامی می‌داریم. همزمان یاد شهدا و پیشمرگان دلیری که با خون خود کوهستان شنگال را حفظ کردند و محاصره تروریست‌ها در کوهستان شنگال را در هم شکستند و شهر شنگال را از چنگال تروریست‌ها آزاد کردند و سرانجام مردانه افسانه داعش را در هم شکستند و سر تروریست‌های داعش به پای کوردهای ایزدی افکنده شد".

ب.ن