نچیروان بارزانی: نسل‌کشی ایزدی‌ها بزرگترین فاجعه قرن بیست و یکم است

"بایستی تلاش شود هر چە سریعتر تاثیرات نسل‌کشی ایزدی‌ها کاهش یابند"
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – رئیس اقلیم کوردستان، تاکید کرد که بایستی حجم فاجعه نسل‌کشی ایزدی‌ها در نظر گرفته شود و تلاش شود هر چە سریعتر تاثیرات آن کاهش یابند.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان، در مراسم ‌‌هشتمین سالیاد نسل‌کشی ایزدی‌های شنگال که در پایتخت اقلیم کوردستان برگزار شد، طی ایراد سخنانی اظهار داشت:" امروز با اندوهی عمیق هشتمین سالیاد نسل‌کشی شنگالی‌ها را گرامی می‌داریم که بزرگترین فاجعه قرن بیست و یکم علیه ایزدی‌ها و مردم کوردستان است. نسل‌کشی توسط داعش صفحه‌ای خونین از تاریخ کوردستان است که در آن هزاران زن و کودک و مرد ایزدی، قربانی شدند".

وی افزود:" تاکنون ٢٧١٧ ایزدی ربوده شده‌اند، هنوز ٣٢٥ هزار ایزدی در اردوگاه‌ها آواره‌اند، ١٠٠ هزار ایزدی دیگر به کشورهای خارجی پناهنده شده‌اند، شنگال ویران شده و مردم آن بی‌ سر پناه شده‌اند، فقط در مدت چند روز هزاران ایزدی تیرباران شدند".

همچنین خاطرنشان کرد:" ایزدی‌ها در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند، هزاران نفر از دختران و خواهران ایزدی ربوده و خرید و فروش شدند".

رئیس اقلیم کوردستان، یادآور شد که تلاش شده با زور سلاح دین ایزدی‌ها تغییر داده شود و " باید دانست که هیچ کس نمی‌تواند بین کوردستان و ایزدی‌ها تفرقه بیافکند .. بایستی حجم این فاجعه در نظر گرفته شود و تلاش کنیم هر چە سریعتر تاثیرات آن را کاهش دهیم".

ب.ن