وزارت خارجه‌ی ایران بیانیه‌ی کشورهای اروپایی در مورد توافق‌نامه‌ی برجام را نادرست توصیف کرد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی به برنامه‌ی اتمی ایران خواهد پرداخت
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران

اربیل(کوردستان ۲۴)- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در مورد مقصر خواندن ایران در موضوع به نتیجه نرسیدن توافق اتمی را نادرست خواند.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم مشروط کرد و گفت «ایران همان‌طور که تکالیفی دارد، حقوقی هم دارد و این دو در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کند.»

سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه روز ۱۹ شهریور در بیانیه‌ای وضعیت فعلی گسترش برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی را «فاقد توجیه غیرنظامی» خوانده و اعلام کردند به دلیل ناکام ماندن تهران در انعقاد توافق، با شریکانشان در مورد بهترین روش برای مقابله با تشدید تنش و تهدیدهای اتمی ایران به تبادل‌نظر خواهند پرداخت.

به گفته‌ی این سه کشور اروپایی، زمانی که توافق در دسترس بود، ایران بار دیگر موضوعات جداگانه‌ای را در رابطه با تعهدات قانونی الزام‌آور خود تحت معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و همچنین توافق‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطرح کرد.

در پی پاسخ ایران، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه ۲۱ شهریور آغاز می‌شود و این پرونده یکی از موضوع‌های اصلی این نشست است.

کنعانی در نشست خبری خود احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران در این نشست را رد کرد و گفت: «تا آنجا که اطلاع داریم پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای حکام و آژانس در مورد ایران ارائه نشده است.»

او همچنین باوجودی که آمریکا و اروپا پاسخ اخیر ایران به متن پیشنهادی اروپا برای توافق را غیر سازنده خوانده‌اند، گفت که «ایران پاسخ خود را داده است و منتظر دریافت پاسخ رسمی از سوی طرف مقابل هستیم.»

/ا.م