مردم نینوا از دولت عراق می‌خواهند اجساد داخل چاه خسفه را بیرون بیاورد

"هزاران قربانی جنایات داعش به داخل آن افکنده شده‌اند"
kurdistan24.net

اربیل (کوردستان٢٤) – به تازگی اقدام به بستن دریچه چاه خسفه در استان نینوا شده است که اجساد هزاران قربانی جنایات داعش به داخل آن افکنده شده‌اند. هیچ طرفی مسئولیت این کار را به عهده نگرفته است و مردم نینوا از دولت عراق می‌خواهند که جلوی آن را بگیرد و سرنوشت جنازه‌های داخل چاه را معین کند.

طلال عمر از اهالی نینوا است و بسیار نگران است و احتمال می‌دهد جنازه شماری از دوستان او که از سوی داعش ربوده شده‌اند به چاه خسفه انداخته شده باشد.

چاه خسفه یکی از بزرگترین گورهای ‌جمعی داعش در استان نینوای عراق است که گفته می‌شود جنازه هزاران قربانی جنایات داعش به داخل آن افکنده شده‌اند.

طلال می‌گوید:"هر کسی که از سمت شهر گیاره از اطراف چاه خسفه عبور کند به طول چهار کیلومتر بوی جنازه به مشامش می‌رسد. صدها نفر از روشنفکران، سیاسیون، نیروهای نظامی و کارمندان دولتی که از سوی داعش ربوده شده‌اند به چاه خسفه افکنده شده‌اند".

در استان نینوا ٩٦ گور جمعی وجود دارد و نزدیک به ٢٦ هزار نفر در این استان مفقودالاثر هستند. بزرگترین گور جمعی این منطقه، چاه خسفه است. مردم نینوا و فعالان مدنی این استان دولت عراق را نسبت به تعیین سرنوشت جنازه‌های داخل چاه خسفه سهل‌انگار می‌دانند.

به تازگی اقدام به بستن دریچه چاه خسفه شده است، اما هیچ طرفی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

حسن علاوی، فعال مدنی اهل نینوا به کوردستان٢٤ گفت: " بستن دریچه چاه خسفه، پایمال کردن حقوق شهدا و بستگان آنان است، بایستی دولت این گور جمعی را حفاری کند و آمار اجساد قربانیان را اعلام کند. ما سال‌هاست که منتظر هستیم و باید از بستن دریچه چاه خسفه جلوگیری شود".

بر پایه آمار سازمان‌های حقوق بشری، چهار تا پنج هزار جنازه قربانیان جنایات داعش در داخل چاه خسفه هستند.

ب.ن