جمع آوری هزار اثر فرهنگی با تلاش ٣١ ساله مردی در دهوک + عکس

"باید از گذشته خود محافظت کرد تا آینده‌ای روشن پیش رو داشت"
سعید بارانی در زادگاهش بردرش در استان دهوک، ١٥ اوت ٢٠٢٢. عکس؛ کرمانج نهیلی/کوردستان٢٤
سعید بارانی در زادگاهش بردرش در استان دهوک، ١٥ اوت ٢٠٢٢. عکس؛ کرمانج نهیلی/کوردستان٢٤

اربیل (کوردستان٢٤) – مردی در استان دهوک اقلیم کوردستان، زندگی خود را وقف حفاظت از میراث فرهنگی کوردستان کرده و حدود هزار اثر فرهنگی را جمع آوری کرده است.

سعید بارانی بیش از ٣١ سال است که به تحقیق، جمع آوری و حفاظت از آثار ارزشمند فرهنگی کوردستان می‌پردازد.

اکنون تعداد آثاری که بارانی جمع آوری کرده، به هزار قطعه رسیده است.

او ابتدا آثار جمع آوری شده را در خانه‌اش نگهداری می‌کرد و خانه‌اش به موزه‌ای کوچک تبدیل شده بود، اما حالا در محدوده‌ای کوچک از محوطه کانون ورزش و جوانان شهرستان بردرش از آنها محافظت می‌کند.

سعید بارانی بیش از ٣١ سال است که آثار ارزشمند فرهنگی را جمع آوری می‌کند
سعید بارانی بیش از ٣١ سال است که آثار ارزشمند فرهنگی را جمع آوری می‌کند

سعید بارانی به کوردستان٢٤ گفت که همیشه علاقه بسیاری به میراث فرهنگی کوردستان داشته، اما در سال ١٩٧٦ هنگامی که از موزه موصل بازدید کرده است، برای اولین بار ایده جمع آوری و حفاظت از آثار فرهنگی در ذهنش ایجاد شده است.

دو دلیل اصلی، بارانی را واداشته که در طول ٣١ سال گذشته به جمع آوری و حفظ آثار فرهنگی کوردستان بپردازد.

اول اینکه، گسترش فناوری و صنعتی شدن روز افزون زندگی بقای آثار قدیمی را در معرض خطر قرار داده و بسیاری از آنها دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شوند.

تعداد آثار فرهنگی جمع آوری شده توسط بارانی به هزار قطعه رسیده است
تعداد آثار فرهنگی جمع آوری شده توسط بارانی به هزار قطعه رسیده است

و دلیل دوم آن است که در جریان عملیات‌های نسل کشی رژیم بعث عراق به رهبری صدام حسین، دیکتاتور معروف این کشور، بسیاری از روستاهای کوردستان ویران شدند، ساکنانشان کشتار و خانه‌هایشان با خاک یکسان شدند. سعید برخی از این آثار را از روستا‌های ویران شده جمع آوری کرده است.

پس از قیام مردم کوردستان در سال ١٩٩١ علیه رژیم بعث، بارانی فرصتی یافت که سفر‌‌های خود برای جمع آوری آثار در مناطق مختلف کوردستان را آغاز کند.

او به روستاها می‌رفت و آثار قدیمی و ارزشمند فرهنگی را در خرابه‌ها پیدا و جمع آوری می‌کرد.

از جمله آثار حفاظت شده در موزه سعید بارانی، یک دستبند سنتی با قدمت ١٤٩ سال است. همچنین یک جفت کفش زنانه که ٨٠ سال پیش مردی در بردرش هزار کیلومتر را طی کرد تا آن را برای نامزدش بخرد.

سنگ کورین، لباس‌های سنتی کوردی به سبک قدیمی، قالیچه، سفال، گلدان‌های قدیمی، لوازم آشپزخانه، ابزار کشاورزی و بسیاری آثار فرهنگی دیگر در موزه بارانی به چشم می‌خورند.

از جمله آثار حفاظت شده در موزه، یک دستبند سنتی با قدمت ١٤٩ سال است
از جمله آثار حفاظت شده در موزه، یک دستبند سنتی با قدمت ١٤٩ سال است

اداره فرهنگ و هنر دهوک برای ساخت موزه در بردرش اقداماتی انجام داد، اما به دلیل وقوع جنگ داعش در سال ٢٠١٤ و بحران مالی ناشی از آن، اقدامات متوقف شدند.

بارانی ابراز امیدواری کرد که کار ساخت چنین موزه‌ای از سر گرفته شود تا بتواند مکان مناسب‌تری برای حفظ آثار ارزشمند جمع‌آوری شده، پیدا کند.

او می‌گوید باید از گذشته خود محافظت کرد تا آینده‌ای روشن پیش رو داشت.

ب.ن