١٠٠ هزار کورد ایزدی ناچار به مهاجرت شده‌اند

"در جنگ داعش از ٥٥٠ هزار ایزدی ساکن شنگال ٣٦٠ هزار نفر آواره شدند"
مراسم سوگواری کوردهای ایزدی‌ که در یورش تروریستی سال ٢٠١٤ داعش، هزاران نفر از هم‌کیشان خود را از دست دادند
مراسم سوگواری کوردهای ایزدی‌ که در یورش تروریستی سال ٢٠١٤ داعش، هزاران نفر از هم‌کیشان خود را از دست دادند

اربیل (کوردستان٢٤) – دفتر آزادسازی کوردهای ایزدی می‌گوید که صد هزار کورد ایزدی، ناچار به مهاجرت شده‌اند.

دفتر آزادسازی کوردهای ایزدی، با انتشار گزارشی که یک نسخه آن به کوردستان٢٤ رسیده است، اعلام کرد که تا کنون ١٠٠ هزار کورد ایزدی ناچار به مهاجرت به خارج از میهن شده‌اند.

بر پایه آمار منتشر شده در این گزارش، پس از یورش سازمان تروریستی داعش به شهر شنگال در سال ٢٠١٤، از ٥٥٠ هزار ایزدی ساکن شنگال، ٣٦٠ هزار نفر آواره شده‌اند و پس از نابودی داعش و آزادسازی شهر تاکنون فقط ١٥٠ هزار ایزدی به زادگاه خود باز گشته‌اند.

در گزارش آمده است که در روز اول یورش تروریست‌های داعش، هزار و ٢٩٣ ایزدی شهید شده‌اند. و در جنگ داعش دو هزار و ٧٤٥ کودک بی‌سرپرست و ٨٢ گور جمعی کشف شده‌اند. همچنین ٦٨ مکان مقدس کوردهای ایزدی منفجر شده‌اند.

  • بیشتر بخوانید:

     مسرور بارزانی خواستار اقدام عملی برای پایان بخشیدن به رنج ٨ ساله ایزدی‌ها شد

     نچیروان بارزانی: نسل‌کشی ایزدی‌ها بزرگترین فاجعه قرن بیست و یکم است

     سازمان ملل: هنوز هم ٢هزار و ۷۰۰ ایزدی ربوده‌شده توسط داعش مفقودالاثر هستند

گزارش دفتر آزادسازی کوردهای ایزدی، خاطرنشان کرده که شش هزار و ٥٥٤ کورد ایزدی (٣٥٤٨ زن و ٢٨٦٩ مرد) از سوی داعش ربوده شده‌اند و تا کنون فقط سه هزار و ٥٥٤ نفر از آنان نجات یافته‌اند.

گزارش تاکید کرده که هنوز دوهزار و ٧١٧ فرد ربوده شده ایزدی (هزار و ٢٧٣ زن و هزار و ٤٤٤ مرد) در اسارت داعش هستند و اجساد ١٤٦ ربوده شده، پیدا شده‌اند.

یورش سازمان تروریستی داعش به منطقه شنگال در سطح بین‌المللی یک فاجعه انسانی به شمار می‌آید و برخی از کشورهای اروپایی آن را به عنوان نسل‌کشی شناخته‌اند.

داعش در سال ٢٠١٤ به طرز دهشتناکی به پیروان دین ایزدی در منطقه شنگال یورش برد و یک جنگ خونین مذهبی و ملی علیه آنها به راه انداخت.

ایزدی‌ها می‌گویند که به خاطر کورد بودن و ایزدی‌ بودنشان نسل‌کشی شده‌اند.

ب.ن