تام کامیک: دولت کانادا از کوردهای شرق کوردستان حمایت می‌کند

"باید ایران به حقوق آنان احترام بگذارد"
تام کامیک، نماینده پارلمان کانادا
تام کامیک، نماینده پارلمان کانادا

اربیل (کوردستان٢٤) – نماینده پارلمان کانادا، تاکید کرد که دولت کانادا از کوردهای شرق کوردستان حمایت می‌کند و خواستار حفظ حقوق آنان است.

تام کامیک، نماینده پارلمان کانادا، با شرکت در گفتگوی خبری شبکه کوردستان٢٤، حملات هوایی اخیر ایران به مقرات احزاب شرق کوردستان در درون مرزهای اقلیم کوردستان را مورد توجه قرار داد و گفت:" ما حملات به مردم شرق کوردستان در اقلیم کوردستان را به شدت محکوم کرد‌یم. تهران با تروریست‌ها همکاری می‌کند و باید کسانی که علیه مردم مرتکب جنایت شده‌اند در کانادا محاکمه شوند".

تام کامیک گفت:" روز دوشنبه کانادا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد، ما خواستار اقدامات دیگر و معرفی کردن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی شده‌ایم، چرا که دست به کشتار مردم می‌زند و باید مجازات شود".

نماینده پارلمان کانادا، اظهار داشت:" دوستان کورد، ما را از اوضاع مطلع کرده‌اند و به ما گفته‌اند که شهروندان غیرنظامی مورد هدف قرار گرفته‌اند. ما شدیدا حملات را محکوم کرده‌ایم که تجاوز آشکار به حاکمیت عراق، اقلیم کوردستان و مردم شرق کوردستان هستند، کسانی که ساکن اقلیم کوردستان هستند و ایران بدون هیچ دلیلی در داخل و خارج از کشور علیه آنها دست به خشونت می‌زند".

او همچنین تاکید کرد:" دولت ایران با تروریست‌های منطقه همچون حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان همکاری می‌کند و به سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان کمک مالی می‌کند. ما ایران را در لیست کشورهای که تروریسم را صادر می‌کنند قرار داده‌ایم. دولت کانادا از کوردهای شرق کوردستان حمایت می‌کند و خواستار حفظ حقوق آنان است و باید ایران به حقوق آنان احترام بگذارد".

تام کامیک، روابط اقلیم کوردستان با کانادا را نیز مورد توجه قرار داد و گفت:" کانادا و اقلیم کوردستان روابط قوی دارند. در اقلیم کوردستان نمایندگی داریم و شرکت‌های ما در آنجا فعالیت دارند. تعداد نمایندگی‌های ما در منطقه زیاد نیستند، در سال ٢٠١٢ نمایندگان ما در تهران اخراج شدند و ما ایران را مجازات کردیم، تا رژیم تهران ناچار به رعایت حقوق اقوام شود".

درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و تاثیرات آن نیز تصریح کرد:" معتقدم دولت تهران اقدامات خود را متوقف نخواهد کرد تا زمانیکه از سوی جامعه بین‌المللی کاملا منزوی نشود و مورد مجازات شدید قرار نگیرد. بایستی سپاه پاسداران به شدت مجازات شود و از لیست تروریسم خارج نشود، زیرا کاملا روشن است که یک سازمان تروریستی است و با شبه‌نظامیان تروریست همکاری می‌کند. باید سپاه پاسداران مسئولیت‌ این اقدامات را بپذیرد و در برابر سقوط هواپیمایی که ١٣ شهروند کانادایی در آن جان باختند مسئول است".

و نیز خاطرنشان کرد:" کسانی که به مردم شرق کوردستان ستم می‌کنند، باید محاکمه شوند و به سزای اعمال خود برسند. منابع مالی ایرانیان ساکن کانادا نیز باید تحت نظارت قرار گیرد".

نماینده پارلمان کانادا، در پایان گفت:" پیام‌هایی که از خود ایران دریافت می‌کنیم از جانباختن هزاران ایرانی در اثر عدم تامین واکسن کرونا خبر می‌دهند. رژیم ایران به طور مستمر برای مردم خود بحران آفرینی می‌کند. بر فروش سلاح به روسیه و شبه‌نظامیان تمرکز دارد. باید به سرعت جلوی سپاه پاسداران را گرفت و آن را فلج کرد به طوریکه توان کمک‌ مالی به شبه‌نظامیان و فرستادن سلاح به کشورهای منطقه را از دست بدهد. نباید اجازه داد ایران به سلاح اتمی دست یابد".

ب.ن