درباره وضعیت مناطق مرزی مورد هدف حملات هوایی تحقیق می‌شود

"صدای مردم مناطق مرزی را به دولت عراق و نهادهای بین‌المللی می‌رسانیم"
حملات هوایی به مناطق مرزی اقلیم کوردستان
حملات هوایی به مناطق مرزی اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) –  کمیسیون امور پیشمرگ در پارلمان کوردستان، از وضعیت مناطق مرزی مورد هدف حملات هوایی، گزارش ویژه تهیه می‌کند.

 امروز دوشنبه، به درخواست ریاست پارلمان کوردستان، کمیسیون امور پیشمرگ در پارلمان به منظور تحقیق درباره حملات هوایی اخیر به مناطق مرزی اقلیم کوردستان، از منطقه بالەکایتی بازدید کرد.

ریوینگ هروری، رئیس کمیسیون امور پیشمرگ در پارلمان کوردستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که از منطقه برادوست و سیدکان نیز بازدید می‌کنند و از وضعیت مناطق گزارش مفصلی تهیه کرده و به ریاست پارلمان ارایه می‌دهند.

رئیس کمیسیون امور پیشمرگ در پارلمان کوردستان، تاکید کرد که از طریق گزارش خود، صدای مردم مناطق مرزی را به دولت عراق و نهادهای بین‌المللی می‌رسانند.

اخیرا حملات هوایی ایران و ترکیه به مناطق مرزی اقلیم کوردستان افزایش یافته‌‌اند.

با آغاز اعتراضات اخیر مردم ایران علیه جانباختن ژینا امینی، دختر کوردی که در جریان بازداشت به اتهام آنچه بد حجابی نامیده می‌شود جان باخت، حملات هوایی ایران به مرزهای اقلیم تشدید یافتند.

سپاه پاسداران پیش از آغاز حملات با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان اقلیم کوردستان خواست که با مقرات و پایگاه‌های احزاب شرق کوردستان فاصله بگیرند، چرا که به منظور حفاظت از مرزها علیه آن حزب‌ها دست به حمله می‌زنند.

این در حالی‌ست که مقام‌های اقلیم کوردستان و عراق بارها خطاب به ایران اعلام کرده‌اند به هیچ گروه مسلحی اجازه نخواهند داد از خاک اقلیم و عراق برای حمله به ایران استفاده کند.

از طرفی دیگر احزاب شرق کوردستان نیز اعلام کرده‌اند که به حاکمیت اقلیم کوردستان و عراق احترام می‌گذارند و هرگز از مرزهای اقلیم و عراق علیه ایران، عملیات نظامی انجام نداده‌اند.

همچنین بیش از چهل سال است که پ.ک.ک مبارزه مسلحانه علیه دولت ترکیه را آغاز کرده و با افزایش حملات پارتیزانی آن حزب به ترکیه از مرزهای اقلیم کوردستان، ارتش ترکیه به طور مداوم از زمین و آسمان به مرزهای اقلیم کوردستان حمله‌ کرده است.

درگیری‌های پ.ک.ک و ارتش ترکیه، تلفات جانی و خسارات مالی بسیاری به مرزنشینان اقلیم کوردستان وارد کرده و در اثر آن بیش از ٢٠٠ روستای مرزی اقلیم کوردستان تخلیه شده‌اند.

مقامات اقلیم کوردستان بار‌ها از پ.ک.ک و ترکیه خواسته‌اند که درگیری‌های نظامی خود را به بیرون از مرزهای اقلیم انتقال دهند.

ب.ن