وزارت شهرداری‌ها و گردشگری: بیش از ١٠٠ میلیون اصله درخت در استان اربیل کاشته می‌شوند

"تا سال ٢٠٣٠"
اجرای طرح کاشت ١٠٠ میلیون اصله درخت در اربیل
اجرای طرح کاشت ١٠٠ میلیون اصله درخت در اربیل

اربیل (کوردستان٢٤) – با هدف افزایش پوشش جنگلی در پایتخت اقلیم کوردستان و مناطق اطراف آن، میلیون‌ها اصله درخت در استان اربیل کاشته می‌شوند.

 وزارت شهرداری‌ها و گردشگری اقلیم کوردستان روز سه‌شنبه ١١ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارند تا سال ٢٠٣٠ بیش از ١٠٠ میلیون اصله درخت در استان اربیل بکارند.

بر پایه بیانیه، این تصمیم در نشست وزیر شهرداری‌ها و گردشگری دولت اقلیم کوردستان با نماینده سازمان علوم زمین (هسار) و یک گروه محلی محیط زیست، اتخاذ شده است.

هدف از این طرح افزایش پوشش جنگلی در پایتخت اقلیم و مناطق اطراف آن اعلام شده و بیشتر درختانی که قرار است کاشته شوند، درخت بلوط خواهند بود که از درختان محبوب در اقلیم کوردستان است.

در سال ٢٠٢٠ نیز طرح کاشت یک میلیون درخت بلوط در اقلیم کوردستان راه ‌اندازی شد.

اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی هم در عراق و هم در اقلیم کوردستان به چشم خورده‌اند. از جمله دمای بالای ٥٠ درجه سانتیگراد، کمبود آب و طوفان‌های مکرر و قدرتمند گرد و غبار که باعث تعطیلی ادارات دولتی و بستری شدن هزاران نفر در بیمارستان‌ها شده‌اند.

سازمان ملل متحد، عراق را به عنوان پنجمین کشور آسیب پذیر جهان در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی، رتبه بندی کرده است.

رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در ماه اوت به کوردستان ٢٤ گفت که دست‌کم ٤٠ هزار نفر در سه استان جنوبی عراق در معرض تهدید تغییرات شدید آب و هوایی هستند.

ب.ن