مسرور بارزانی و سفیر انگلستان در عراق بر رفع اختلافات بین اربیل و بغداد تاکید کردند

"به اصول شراکت واقعی، توازن و توافق احترام گذاشته شود"
دیدار مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان و سفیر انگلستان در عراق
دیدار مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان و سفیر انگلستان در عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – در دیدار نخست وزیر اقلیم کوردستان و سفیر انگلستان در عراق، بر رفع اختلافات بین اربیل و بغداد بر مبنای قانون اساسی تاکید شد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، امروز دوشنبه از مارک برایسن ریچاردسن، سفیر انگلستان در عراق استقبال کرد.

در این دیدار اوضاع عمومی عراق، روند سیاسی و تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید این کشور بررسی شدند.

طرفین در مورد حفظ امنیت و ثبات عراق و اقلیم کوردستان توافق نظر داشته و با توجه به اینکه فرصتی جدید برای تشکیل دولت ایجاد شده، تاکید کردند که اولویت کار دولت خدمت به همه جوامع عراق بدون تبعیض باشد و اختلافات بین اربیل و بغداد را بر مبنای قانون اساسی و توافق امضا شده بین نیروهای سیاسی برای تشکیل دولت، رفع کند و به ویژه به اصول؛ شراکت واقعی، توازن و توافق احترام بگذارد.

در این دیدار همچنین درباره اهمیت برگزاری انتخابات پارلمان کوردستان گفتگو شد و نخست وزیر اقلیم بر ضرورت برگزاری انتخابات در آینده‌ای نزدیک تاکید کرد و از آمادگی دولت اقلیم برای ارایه همکاری و تسهیلات لازم در راستای آن خبر داد.

بازاریابی برای محصولات داخلی اقلیم کوردستان و صادرات آن به بازارهای خارجی از دیگر موضوع‌های مورد گفتگو در این دیدار بود که قرار است در آینده‌ای نزدیک آغاز شود. امری که بخشی از برنامه کابینه نهم در زمینه کشاورزی و تولید داخلی و حمایت از کشاورزان به شمار می‌آید. آقای نخست وزیر همکاری‌ و هماهنگی‌های سرکنسول انگلستان در اقلیم کوردستان را در این زمینه ارج نهاد.

  • بیشتر بخوانید:

    بوریس جانسون از مسرور بارزانی استقبال کرد

شرکت‌های انگلستان از سال ٢٠٠٩ سرمایه‌گذاری در اقلیم کوردستان را آغاز کرده‌اند و دفتر نمایندگی دولت آن کشور در اقلیم کوردستان در سال ٢٠١٢ به طور رسمی به کنسولگری تبدیل شد.

ارتش انگلستان در چارچون ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در نبرد علیه آن سازمان تروریستی با نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان همکاری و هماهنگی داشته است و مشاوران نظامی آن کشور از پیشبرد اصلاحات در وزارت امور پیشمرگ و تحکیم و تقویت آن حمایت می‌کنند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در ماه آوریل سال جاری به انگلستان سفر کرد و در دیدار با بوریس جانسون، نخست وزیر وقت آن کشور بر اتقاء سطح روابط دوجانبه به ویژه در زمینه تجاری و سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

ب.ن