ایران اروپایی‌ها را به تحریم‌های متقابل تهدید کرد

اتحادیه‌ی اروپا شخصیت‌های نظامی و امنیتی ایران را با اتهام سرکوب اعتراضات تحریم کرده است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران

اربیل(کوردستان ۲۴)- سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه‌ی اروپا علیه این کشور، ضمن مغرضانه خواندن این تحریم‌ها اعلام کرد ایران تحریم‌های متقابلی علیه اشخاص و نهادهای اروپایی اعمال می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۵ مهر در واکنش به تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا  گفت که این تحریم‌ها با "انگیزه‌های خاص سیاسی" و استناد به "اطلاعات بی‌پایه" اعمال شده است.

کنعانی همچنین اتهامات وارده به اشخاص و نهادهای تحریم شده را کذب دانست و گفت: «در پاسخ به اقدام امروز شورای وزرای خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، به‌زودی تحریم‌هایی متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام خواهد شد.»

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران نیز در واکنش به این تحریم‌ها در توییتی نوشت که اتحادیه‌ی اروپا دچار "اشتباه محاسباتی" شده و اقدامی "غیر سازنده" انجام داده است. او منکر رفتار خشونت‌آمیز علیه مردم و کشتار معترضان در ایران شد و گفت: «اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست». این سخنان با واکنش بسیاری از کاربران روبرو شد.

وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ مهر، ۱۱ مقام بلندپایه نظامی و امنیتی و چهار نهاد یعنی پلیس امنیت اخلاقی، "واحد سایبری سپاه پاسداران"، بسیج مستضعفین و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب معترضان تحریم کردند.

اسامی فرماندهان نیروی انتظامی شهرهای سنندج، دیواندره، سقز و بوکان نو حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران، ازجمله کسانی هستند که در لیست تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا تحریم شده است.

/شمام