شورای پناهندگان نروژ: خشکسالی کشاورزان عراق را وادار به ترک زمین‌ها کرده است

"زمین‌هایی که یک ملت را سیر کرده‌اند، به سرعت در حال خشک شدن هستند"
جسد خشک شده ماهی روی باتلاق خشک شده در منطقه اهوار عراق، ٢٠ ژوئن ٢٠٢١ _ عکس: اسعد نیازی/ خبرگزاری فرانسه
جسد خشک شده ماهی روی باتلاق خشک شده در منطقه اهوار عراق، ٢٠ ژوئن ٢٠٢١ _ عکس: اسعد نیازی/ خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – شورای پناهندگان نروژ، می‌گوید که کشاورزان عراق، در اثر خشکسالی، مجبور خواهند شد، زمین‌های خود را به مقصد شهرها ترک کنند.

شورای پناهندگان نروژ (NRC)، در یک نظرسنجی جدید، هشدار داد که کشاورزان عراق، برای دومین سال متوالی، به دلیل بروز خشکسالی شدید، شاهد کاهش محصول گندم، سبزیجات و میوه بوده‌اند.

این نظرسنجی در حالی منتشر شده که قرار است کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP 27)، در ماه آینده در کشور مصر برگزار شود.

نظرسنجی شورای پناهندگان نروژ، ١٣٤١ خانوار را در پنج استان عراق در برگرفته و یک چهارم آنها اظهار داشته‌اند که شاهد افت بیش از ٩٠ درصد محصول گندم خود بوده‌اند و دلیل آن را کمبود آب اعلام کرده‌اند. ٢٥ درصد دیگر نیز گفته‌اند که در تمامی سال، هیچ سود خالصی از محصول گندم خود به دست نیاورده‌اند.

بر پایه نظرسنجی شورای پناهندگان نروژ، دوره‌های طولانی خشکسالی، یک چهارم خانواده‌های کشاورز را وادار کرده است که به علت کمبود محصول، به دریافت کمک‌های غذایی روی بیاورند.

جیمز مان، مدیر شورای پناهندگان نروژ در عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد:" آسیب‌های ناشی از بحران آب و هوا در عراق، ادامه دارند. مردم سال به سال زمین‌های حاصلخیز و محصولات زراعی خود را از دست می‌دهند، زمین‌هایی که یک ملت را سیر کرده‌اند، به سرعت در حال خشک شدن هستند".

شورای پناهندگان نروژ، هشدار داده است:" در صورت تدوام آسیب‌ها به محصولات در اثر خشکسالی، کشاورزان عراق، مجبور خواهند شد که در جستجوی منابع درآمد جایگزین، زمین‌های خود را به مقصد شهرها ترک کنند".

تیسیر، کشاورز ٤٢ ساله، به پژوهشگران شورای پناهندگان نروژ گفته است که می‌خواهد زمین خود را در حویجه، واقع در شمال عراق ترک کند، زیرا پیشبینی می‌کند که درآمدش را از دست بدهد و متضرر شود.

او می‌گوید:" من در هر سال ١٠ میلیون دینار درآمد داشته‌ام، اما امسال ممکن است حتی ٢ میلیون دینار هم به دست نیاورم، زیرا فقط در نیمی از زمینم می‌توانم کشت کنم و درآمدم به همان اندازه باشد .. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، باید شغل دیگری پیدا کنم و زمینم را ترک کنم .. تقریباً ١٠ خانواده در اینجا زمین خود را ترک کرده اند، زیرا نتوانسته‌اند چاه‌های جدید حفر کنند".

خشکسالی، ٤ درصد از افراد مورد بررسی در نظرسنجی شورای پناهندگان نروژ را ناچار به نقل مکان به مناطق دیگر عراق کرده است.

ب.ن