تنش در روابط تهران و برلین و درخواست پارلمان کانادا از سازمان ملل

صدراعظم آلمان سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد
تجمع طرفداران جمهوری اسلامی در برابر سفارت آلمان در تهران/عکس از خبرگزاری تسنیم
تجمع طرفداران جمهوری اسلامی در برابر سفارت آلمان در تهران/عکس از خبرگزاری تسنیم

اربیل(کوردستان ۲۴)- یک روز پس‌ازآنکه دولت آلمان سرکوب معترضان و رسانه‌ها در ایران را به‌شدت محکوم کرد و گفت که از تحریم‌های بیشتر اتحادیه‌ی اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند، شماری از طرفداران جمهوری اسلامی در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمعی از «مردم و ایثارگران هشت سال جنگ» با عراق در این گردهمایی شرکت کردند.

یک روز پیش، اولاف شولتز صدراعظم آلمان با ابراز ناراحتی شدید از سرکوب معترضان در ایران «خشونت بیش‌ازحد نیروهای امنیتی» را محکوم کرد و در توییتر نوشت: «تحریم‌های اتحادیه اروپا مهم است. ما در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.»

همزمان با اظهارات شولتز، آنالینا بربوک،‌ وزیر خارجه‌ی آلمان هم گفته بود که کشورش و اتحادیه‌ی اروپا در حال بررسی این هستند که سپاه پاسداران را فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بدهند.

این اظهارات وزیر خارجه‌ی آلمان با واکنش تند ایران روبرو شد و سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران آن را «غیر سازنده و غیرمسئولانه» توصیف کرد.

در کانادا نیز پس‌ازآنکه وزارت امور خارجه‌ی این کشور روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، نمایندگان پارلمان این کشو به‌اتفاق آرا دو طرح را به تصویب رساندند که از سازمان ملل متحد می‌خواهند جمهوری اسلامی را از کمیسیون مقام زن ملل متحد اخراج کند.

دولت کانادا در تحریم‌های تازه چهار فرد و دو نهاد ازجمله مقامات ارشد و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد. کانادا آنها را به مشارکت در سرکوب و دستگیری معترضان غیرمسلح متهم کرد.

کانادا تاکنون چهار بسته‌ی تحریمی علیه جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرده است.

در آخرین بسته که روز دوشنبه از سوی وزارت خارجه کانادا اعلام شد، نیروی انتظامی، جامعه المصطفی العالمیه، حسین رحیمی فرمانده‌ی انتظامی تهران، احمد فاضلیان معاون دادستانی کل کشور، اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران و مرتضی موسوی معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان مازندران به لیست تحریم‌های کانادا اضافه شده‌اند.

/ا.م