سازمان پزشکان بدون مرز از زندگی مصیب‌بار کودکان اردوگاه الهول هشدار داد

"در سال گذشته ٧٩ کودک ساکن اردوگاه الهول جان خود را از دست داده‌اند"
٣٥ درصد از کل تلفات اردوگاه الهول را کودکان تشکیل می‌دهند _ عکس؛ آسیوشیتد پرس
٣٥ درصد از کل تلفات اردوگاه الهول را کودکان تشکیل می‌دهند _ عکس؛ آسیوشیتد پرس

اربیل (کوردستان٢٤) – سازمان پزشکان بدون مرز، می‌گوید که شمار زیادی از کودکان ساکن اردوگاه الهول، در سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند و درصد چشمگیری از کل تلفات اردوگاه را کودکان تشکیل می‌دهند.

سازمان پزشکان بدون مرز، امروز دوشنبه، از زندگی "مصیبت‌بار" کودکان در اردوگاه الهول، در شمال شرق سوریه، هشدار داد.

پزشکان بدون مرز، در گزارشی دلیل وضعیت تاسفبار کودکان اردوگاه الهول را کمبود خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و افزایش میزان خشونت، اعلام کرده‌اند.

همچنین از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و کشورهایی که شهروندانشان در آن اردوگاه نگهداری می‌شوند و توسط تشکیلات خودگردان غرب کوردستان مدیریت می‌شود، خواسته‌اند:" در صورتی که قادر به بستن اردوگاه نیستید" راه‌حل‌های جایگزین بیابند.

گزارش سازمان پزشکان بدون مرز با عنوان "میان دو آتش" منتشر شده و درد و رنج ساکنان اردوگاه الهول را بازگو می‌کند که ٦٤ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

در گزارش آمده است:" ما داستان‌های غم‌انگیز زیادی را دیده و شنیده‌ایم (...)؛ درباره مرگ کودکان که به دلیل تاخیر در دریافت مراقبت‌های بهداشتی لازم جان داده‌اند و جدا شدن اجباری پسران از مادران خود به محض رسیدن به سن ١١ سالگی، بدون هیچ دلیل موجهی".

کودکان اردوگاه الهول در حال بازی در آب گل آلود _ عکس؛ آسیوشیتد پرس
کودکان اردوگاه الهول در حال بازی در آب گل آلود _ عکس؛ آسیوشیتد پرس

اردوگاه الهول، بیش از ٥٠ هزار نفر از بستگان و خانواده‌های سازمان تروریستی داعش را در خود جای داده و حدود نیمی از آنها عراقی هستند، از جمله ١١ هزار خارجی که شهروند نزدیک به ٦٠ کشور جهان هستند. ساکنان اردوگاه الهول از آزادی رفت و آمد برخوردار نیستند، به ویژه آنهایی که در بخش خارجی‌ها زندگی می‌کنند.

اردوگاه الهول، در واقع یک زندان باز است و اکثر ساکنان آن کودکانی هستند که در آنجا به دنیا آمده‌اند. کودکانی که از زندگی کودکانه محروم شده‌اند و بدون برخورداری از حق آموزش و بهداشت، محکوم به زندگی در میان خشونت، بهره‌کشی و محدودیت شده‌اند.

گزارش، خاطرنشان کرده که یک کودک پنج ساله پس از ساعت‌ها تأخیر، در مسیر انتقال به بیمارستان، "بیهوش و تنها" جان خود را از دست داده است.

بر پایه این گزارش، ٧٩ کودک ساکن اردوگاه الهول، در سال ٢٠٢١ جان خود را از دست داده‌اند و ٣٥ درصد از کل تلفات اردوگاه را کودکان تشکیل می‌دهند، که برخی از آنها در حوادث خشونت آمیز از جمله تیراندازی، کشته شده‌اند.

٧٩ کودک ساکن اردوگاه الهول، در سال ٢٠٢١ جان خود را از دست داده‌اند
٧٩ کودک ساکن اردوگاه الهول، در سال ٢٠٢١ جان خود را از دست داده‌اند _ عکس؛ آسیوشیتد پرس

در این اردوگاه، حوادث امنیتی، از جمله حمله به نگهبانان و کارکنان سازمان‌های حقوق بشری و قتل رخ داده‌ است. به گفته سازمان ملل، در بین ماه‌های ژانویه ٢٠٢١ تا ژوئن ٢٠٢٢، بیش از ١٠٠ نفر در این اردوگاه کشته شده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز، دلایل متعددی را برای وقوع این خشونت‌ها ذکر کرده‌ است، از جمله اخاذی برای پول، وارد کردن اتهامات "ناموسی"، برخورد با نیروهای امنیتی و تعصب مذهبی.

با وجود درخواست‌های تشکیلات خودگردان غرب کوردستان، اکثر کشورهایی که شهروندان داعشی آن‌ها در اردوگاه الهول نگهداری می‌شوند، حاضر به بازگرداندن و پذیرش شهروندان خود نبوده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داده است که ادامه این وضعیت "منجر به پیدایش نسلی خواهد شد که کودکی را بدون هیچ امیدی در میان خشونت و بهره‌کشی سپری می‌کنند".

نمای دور از اردوگاه الهول
نمای دور از اردوگاه الهول

ب.ن